صیادان غیرمجاز ۶ ماهی قزل آلای خال قرمز ۱۸ میلیون جریمه نقدی پرداخت نمودند

ارسال کتتده نادر زندی
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی لار روز جمعه ۹۴/۶/۶ حین گشت زنی و کنترل رودخانه های منطقه دو گروه صیاد غیرمجاز را شناسایی و بازداشت نمودند.
رییس پارک ملی لار در این باره گفت: گروه اول از صیادان غیرمجاز که بوسیله یک خودوری پاترول وارد منطقه شده بودند توسط محیط بانان متوقف شده و در جریان بازرسی از داخل خودور یکدو عدد ماهی قزل آلای خال قرمز کشف و ضبط گردید.http://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/940608_laar-gezel-11.jpg

رضا کرمی اظهار داشت: متهمین صبح روز شنبه ۹۴/۶/۷ پس از واریز مبلغ ۶ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از صید غیرمجاز دو عدد ماهی قزل آلای خال قرمز (۳ میلیون ریال بابت هر یک عدد ماهی) به همراه پرونده تشکیل شده به دادگاه شهرستان گزنک معرفی شدند.
رییس پارک ملی لار گفت: در ادامه یک گروه دیگر نیز که بوسیله یک قلاب ماهیگیری در حال صید غیرمجاز ماهی بودند توسط محیط بانان بازداشت شدند.
از گروه دوم نیز چهار عدد ماهی قزل آلای خال قرمز و یک چوب ماهیگیری کشف و ضبط گردید.
این گروه از متهمین نیز روز شنبه ۹۴/۶/۷ پس از واریز مبلغ ۱۲ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از صید غیرمجاز ۴ عدد ماهی قزل آلای خال قرمز به همراه پرونده تشکیل شده به دادگاه شهرستان گزنک معرفی شدند.
متهمین در دادگاه به جرم صید غیرمجاز گونه جانوری حمایت شده در محدوده پارک ملی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا بیست میلیون ریال و در صورت تکرار جرم (سابقه دار بودن) به هر دو مجازات (حبس و جزای نقدی) محکوم خواهند شد.
بر اساس نرخ جدید ضرر و زیان گونه های جانوری که از تاریخ ۹۴/۵/۲۰ لازم الاجرا است نرخ ضرر و زیان ماهی قزل آلای خال قرمز از ۲۰۰ هزار ریال (۲۰ هزار تومان) به ۳ میلیون ریال (۳۰۰ هزار تومان) افزایش یافته است.
این در حالیست که صیادان بازداشت شده در روز جمعه اگر پیش از تاریخ ۹۴/۵/۲۰ دستگیر شده بودند در ازائ صید غیرمجاز ۶ ماهی قزل آلای خال قرمز به جای یک میلیون و هشتصد هزار تومان تنها ۱۲۰ هزار تومان ضرر و زیان پرداخت می نمودند.
افزایش نرخ ضرر و زیان قزل آلای خال قرمز تاثیر بسیار زیادی در کاهش صید غیرمجاز این گونه منحصربفرد و ارزشمند داشته است بطوریکه در طول یک ماه پیش از افزایش جرایم، (از تاریخ ۹۴/۴/۲۰ الی ۹۴/۵/۲۰) تعداد ۱۱۵ قزل آلای خال قرمز بصورت غیرقانونی در پارک ملی لار صید و توسط محیط بانان کشف شده بود اما از تاریخ ۹۴/۵/۲۰ تا امروز تنها ۶ عدد از این ماهی بصورت غیرمجاز صید و کشف شده است.