گردوغبار اهواز ۴۶ برابر حد مجاز

ارسال کننده نادر زندی
خبرگزاری هرانا ـ به گفته مسئولان محیط زیست استان خوزستان، غلظت گرد و غبار در هوای شهر اهواز به ۴۶ برابر حد مجاز رسیده و برخی پروازهای فرودگاه این شهر نیز لغو شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، شهریار عسگری، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، اعلام کرد: “ساعت ۲۲ پنج‌شنبه ۱۵ مرداد، پدیده گرد و خاک در برخی شهرهای استان به وقوع پیوست و باعث شد میزان آلودگی هوا در اهواز به ۴۶ برابر حد استاندارد برسد”.
از سوی دیگر مدیر کل فرودگاه‌های استان خوزستان نیز گفت که “گرد و غباری که از عصر پنجشنبه در خوزستان ایجاد شده و هنوز هم ادامه دارد، باعث اختلال در پروازهای فرودگاه اهواز شده است”.

محمدسعید شرفی با اشاره به اینکه “دو پرواز شرکت‌های هواپیمایی نفت و کاسپین این فرودگاه به تهران لغو و چندین پرواز هم با تاخیر انجام می‌شود”، اعلام کرد: “حدود ۶۰۰ مسافر مسیر تهران – اهواز و بر عکس به دلیل لغو این دو پرواز از سفر خود بازماندند”.
به گفته مدیر کل فرودگاه‌های استان خوزستان ،پنجشنبه شب ده‌ها مسافر در فرودگاه اهواز منتظر انجام پروازهای خود به مقصدهای تهران، اصفهان کیش و مشهد بوده‌اند.
در همین حال، مدیرکل هواشناسی استان خوزستان نیز گفت که “بر اثر وقوع پدیده گرد و غبار، دید افقی در اهواز به ۷۰۰ متر کاهش یافته است”.
کوروش بهادری علت این پدیده را “وزش باد و فعال شدن کانون های گرد و غبار” در فاصله میان رامشیر و رامهرمز عنوان کرد.
به گفته این مسئول استان خوزستان، هم اکنون دستگاهی برای پیش بینی شدت این پدیده در این محل وجود ندارد و در مدت کمتر از نیم ساعت گرد و غبار به اهواز می‌رسد و به همین دلیل مسئولان غافلگیر می‌شوند.
کانون جدید شکل گیری پدیده گرد و غبار در اطراف اهواز در زمستان سال ۹۳ در چندین نوبت باعث شد که آلودگی هوا در این شهر به ۷۰ برابر حدمجاز برسد.
سال گذشته گردوغبار شدید در استان خوزستان موجب تعطیلی مدارس و ادارات در شماری از شهرهای این استان شده بود.
در این رابطه،‌ ناصر سودانی نماینده اهواز در مجلس می گفته بود که “آلودگی هوای استان خوزستان ۶۶ تا ۷۰ برابر استانداردها بوده و از مرز بحران گذشته است”.
این نماینده مجلس همچنین از رئیس جمهوری ایران خواسته بود تا هرچه سریعتر ستاد بحران برای رسیدگی به وضعیت هوای خوزستان تشکیل شود.
ضمنا شماری از شهروندان اهواز اواخر بهمن‌ماه سال گذشته در اعتراض به آنچه “کم توجهی مسئولان به موضوع ریزگردها” خواندند، در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.
این شهروندان معترض، خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر و جدی‌تر مسئولان استانی و کشوری در پیگیری و مقابله با این پدیده شده بودند.