تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه + عکس ماهواره ای دریاچه در روز ۱۹ تیر

۲۸ تیر ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به نقل از ستاد احیا دریاچه ارومیه، تراز سطح آب دریاچه ارومیه در تاریخ نوزدهم تیرماه سال جاری برابر ۱۲۷۰/۳۵ متر از سطح دریا بوده که نسبت به سال گذشته سه سانتی متر کاهش نشان می دهد.
تراز اکولوژیک سطح آب دریاچه ۱۲۷۴٫۱۰ متر می باشد.http://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/940428_daryache.jpg

………………..عکس فوق تصویر ماهواره ای دریاچه ارومیه در روز ۱۹ تیرماه ۱۳۹۴ را نشان می دهد
به دلیل کاهش بارندگی، همچنین افزایش تبخیر به دلیل بالا رفتن دمای هوا در فصول گرم سال، همواره طی سال های اخیر تراز سطح آب دریاچه از اردیبهشت تا مهرماه رو به کاهش نهاده و از مهر تا پایان اسفند با بالا رفتن میزان بارندگی و کاهش دمای هوا مجددا افزایش می یابد.
تصویر فوق مقایسه عکس ماهواره ای دریاچه ارومیه در روزهای ۳۰ فروردین، ۶ اردیبهشت، ۱۶ خرداد و ۱۹ تیرماه ۱۳۹۴ را نشان می دهد که روند کاهش سطح آب دریاچه با گذشت زمان کاملا در تصاویر مشخص است.
تراز سطح آب دریاچه در روزهای فوق بشرح زیر بوده است:
۳۰ فروردین: ۱۲۷۰/۶۵ (متر از سطح دریا)
۶ اردیبهشت: ۱۲۷۰/۶۸
۱۶ خرداد: ۱۲۷۰/۵۶
۱۹ تیر: ۱۲۷۰/۳۵
نمودار زیر مقایسه تراز سطح آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۲ ، ۱۳۹۳ و سال جاری (۱۳۹۴) را نشان می دهد که در هر سه دوره تراز دریاچه از اریبهشت تا مهر افت و سپس از مهر و آبان تا اسفند رشد داشته است.
در یک دهه گذشته، علاوه بر کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی‌های پیاپی، افزایش طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از آب جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و غیره منجر به کاهش جریانات ورودی آب به دریاچه شده است. همچنین احداث بزرگراه شهید کلانتری از میان دریاچه نیز شرایط هیدرودینامیک آن را تحت تاثیر قرار داده است.
نمودار فوق تراز سطح آب دریاچه ارومیه را در روز ۲۵ تیرماه از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۳ همه ساله نشان می دهد.
نمودار فوق گویای این است که تراز سطح آب دریاچه از سال ۱۳۷۴ رو به کاهش نهاده است اما تا سال ۱۳۸۰ هنوز از تراز اکولوژیک دریاچه (۱۲۷۴٫۱۰) پایین تر نبوده است. این افت از سال ۱۳۸۰ به بعد تقریبا همه ساله ادامه داشته و تراز دریاچه در ۲۵ تیر ۱۳۹۳ به پایین ترین سطح خود در ده سال گذشته یعنی ۱۲۷۰/۳۳ (حدود ۴ متر پایین تر از تراز اکوژیک) رسیده است.