برداشت از منابع آب زيرزمينی به حد فاجعه رسيده

برداشت از منابع زیر زمینی در کشور به حد فاجعه رسیده است.به گزاش صدا و سیما، معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه مراسم بهره برداری از طرح شبکه فرعی پایین دست سد یامچی تی 15 در اردبیل افزود: وضعیت منابع آب کشور بسیار وخیم است به طوری که ما حتی از شاخص‌های جهانی در بهره‌برداری از این منابع جلو زده‌ایم، به نوعی که بیش از حد مجاز و قانونی بهره‌برداری‌ها از این منابع انجام می‌شود.
علی‌مراد اکبری شاخص استفاده از آب تا 10 درصد را مطلوب، تا 20 درصد بحرانی و بالاتر از آن را بسیار بحرانی و در حد فاجعه عنوان کرد و گفت: شاخص بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی آب به 74 درصد رسیده است که یک فاجعه ملی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه تعداد دشت‌های ممنوع کشور از 297 دشت به 353 دشت ممنوعه رسیده است، افزود: باید در استفاده از منابع آب روش بهینه مصرف کردن را در دستور کار قرار دهیم.
اکبری همچنین گفت:استان اردبیل با عنایت دولت مورد توجه قرار گرفته به طوری این توجه در 34 سال اخیر به بخش کشاورزی این استان بی‌سابقه بوده و زمینه‌ای فراهم آمده تا بتوانیم حرکت‌هایمان را در این بخش در گذر از تحریم‌ها با ترزیق منابع بیشتر تقویت کنیم.
وی افزود: امسال 100 میلیارد ریال از طریق صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌ها در استان اردبیل اختصاص داده شده است و در اجرایی کردن طرح‌های آبیاری تحت فشار دولت آمادگی کامل دارد.