لایحه حفاظت از خاک جامعیت لازم را ندارد / تخریب خاک باید جرم محسوب شود

ارسال کننده محمود نعیمی
۱ تیر ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه لایحه حفاظت از خاک جامعیت لازم را ندارد، گفت: بخش کیفری و جرم انگاری تخریب خاک و آلودگی آن در لایحه حفاظت از خاک کمرنگ دیده شده که باید به این موضوع با دقت بیشتری بررسی شود.
عباس رجایی در گفت وگو با خانه ملت، درباره مراحل بررسی لایحه حفاظت از خاک در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، گفت: لایحه حفاظت از خاک یکبار در ابتدای مجلس نهم به صورت تلفیقی با لایحه منابع طبیعی مورد بررسی قرار گرفت، منتهی چون دولت لایحه مربوطه را پس گرفت ادامه بررسی ها منتفی شد، اما دولت مجدد این لایحه را با تغییراتی به مجلس فرستاد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این لایحه طی ۲۰ روزگذشته به کمیسیون کشاورزی ارسال شده است، افزود: نمایندگان این کمیسیون روز گذشته رسیدگی به  لایحه حفاظت از خاک را آغاز کردند و باید تاکید کرد که این لایحه نواقص و بحث‌های بسیار زیادی دارد که باید به آن پرداخته شود، اما به هر صورت امیدوار هستیم که بررسی این لایحه در کمیسیون در مدت زمان کوتاهی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: البته اگر پیش‌بینی شود که بررسی این لایحه در صحن علنی نتیجه بخش نخواهد بود، برای آن درخواست بررسی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی خواهیم داد تا در کمیسیون بررسی و به صورت آزمایشی اجرایی شود اما چون رسیدگی آن در کمیسیون تازه شروع شده نمی توان در این خصوص تصمیم گیری کرد.
رجایی با اشاره به برخی مشکلات در کشور درخصوص حفاظت از خاک، تصریح کرد: خاک یکی از منابع بسیار با ارزش کشور است که اگر از دسترس خارج شود، هیچ راه جبرانی برای آن وجود ندارد؛ بنابراین قسمت‌هایی از کشور که دارای خاک حاصل خیز هستند باید مورد حفاظت قرار گیرد، از این رو خاک باید به عنوان یکی از منابع حیاتی حفظ شود، همچنین در جهت بهبود شرایط خاک باید تلاش کرد تا از فرسایش خاک نیز جلوگیری شود.
این نماینده مردم درمجلس نهم، افزود: البته باید از آلودگی خاک‌های زراعی و نباتی و خاک های جنگلی جلوگیری کرد، چون آلودگی این منبع حیاتی اثرات غیرقابل جبرانی بر زندگی مردم داشته و محیط زیست را نابود می‌کند، بنابراین مجموعه این موارد می طلبد که برای حفاظت از خاک در کشور قوانین وجود داشته و با افرادی که خاک را تخریب و آلوده می کنند برخورد شود.
وی با اشاره به نواقص موجود در لایحه حفاظت از خاک، گفت: این لایحه جامعیت لازم را نداشته و باید کار کارشناسی بیشتری در خصوص آن صورت گیرد، اما مهم ترین نقص این لایحه این است که بخش کیفری و جرم انگاری برای تخریب خاک و آلودگی آن کمرنگ دیده شده است، اما مقام معظم رهبری در پایان سال گذشته در خصوص خاک موارد بسیاری را مورد تاکید قرار دادند، بنابراین باید به بخش کیفری و مجازات های این لایحه با دقت بیشتری نگاه شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: اما به طور حتم زمان بررسی تک تک مواد این لایحه بحث های کارشناسی بسیاری مطرح خواهد شد.