عامل کشتار حیات وحش قزوین به جرم شکار غیرمجاز ۳۶ کل وحشی دستگیر شد

ارسال کننده نادر زندی

۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یک شکارچی سابقه دار و حرفه ای که از مدتها قبل با همکاری عده ای متخلف اقدام به کشتار گسترده حیات وحش در استان قزوین و فروش گوشت و اجزای بدن جانوران وحشی نموده بود، با تلاش یگان محیط زیست شهرستان البرز بازداشت و به جرم کشتار ۳۶ کل وحشی به مراجع قضایی معرفی شد.
از مدتها قبل محیط بانان استان قزوین به دنبال دستگیری یک شکارچی متخلف و حرفه ای بودند که تخلفات گسترده ای را در حوزه الموت غربی و مرز استان های قزوین و البرز مرتکب شده است.
این متخلف سال گذشته در منطقه الموت غربی به همراه لاشه یک کل وحشی توسط محیط بانان محاصره و بازداشت شد اما همدست وی که در صحنه حضور داشت تمام مسئولیت تخلف شکار را بعهده گرفت و این متخلف حرفه ای صرفا از بابت معاونت در شکار غیر مجاز محاکمه شد.
تصاویر این گزارش تنها بخش کوچکی از جنایاتی است که توسط این شکارچی متخلف در سطح استان قزوین رخ داده است
رییس اداره محیط زیست شهرستان البرز استان قزوین در مورد این پرونده به خبرنگار دیده بان گفت: این شکارچی حرفه ای هیچ مجوز سلاحی به نام خود ندارد و در تمام تخلفات خود از اسلحه های قاچاق و اسلحه های متعلق به دیگران استفاده می کند.
این فرد با توجه به اینکه اهل یکی از روستاهای پایین طالقان بوده و با منطقه و مسیرهای فرار آشنایی کامل دارد، هر بار به نحوی موفق شده است پس از اقدام به شکار غیرمجاز منطقه را ترک کند.
سیاوش غیاثوند اظهار داشت: این متخلف  سال گذشته هم یک بار به همراه لاشه یک کل وحشی توسط محیط بانان دستگیر شد اما تنها به اتهام معاونت در شکار محاکمه شد.
غیاثوند گفت: بنابراین از چند وقت قبل منزل این متخلف را بصورت نامحسوس تحت نظر قرار دادیم و پس از مدتی متوجه رفت و آمدهای مشکوک وی شدیم.
با احتمال اقدام به تخلف جدید، طی هماهنگی با دادستان پس از اخذ نیابت قضایی به همراه مامورین نیروی انتظامی وارد منزل مظنون شده و به تفتیش خانه وی مشغول شدیم.
در جریان بازرسی از منزل این متخلف از درون یخچال مقادیر نسبتا زیادی گوشت شکار متعلق به کل وحشی و تعدادی CD و DVD حاوی تصاویر و فیلم های شکار غیرمجاز کشف و ضبط و متهم نیز بازداشت گردید.
تصاویر کشف شده از منزل این شکارچی متخلف، گویای حجم گسترده ای از کشتار حیات وحش در مرز استان های قزوین و البرز توسط وی بود.
در جریان بررسی تصاویر کشف شده، شکار غیرمجاز ۳۶ عدد کل وحشی مختلف محرز گردید که لاشه ها بصورت مجزا در تصاویر مشخص بود.
پس از آن در این زمینه پرونده ای در دادسرای بخش محمدیه شهرستان البرز تشکیل شده  و متهم با دستور مقام قضایی در اختیار پلیس اطلاعات استان قرار گرفت.
متهم در جریان بازجویی ها و تحقیقات پلیس اطلاعات، به شکار غیرمجاز ۳۶ کل وحشی موجود در تصاویر اعتراف نمود.
در تصاویر بدست آمده ۴ قبضه سلاح گرم شامل یک اسلحه جنگی سمینوف، یک اسلحه گلوله زنی ۲۷۰، یک اسلحه گلوله زنی برنو و یک اسلحه کمرشکن دولول شناسایی شده که مامورین پلیس اطلاعات در پی کشف اسلحه ها و شناسایی مالکین آنها هستند.
متهم پس از یک هفته بازداشت و بازجویی با قرار وثیقه آزاد شده است تا مراحل تحقیقات و رسیدگی به جرم در دادگاه انجام و حکم مربوطه صادر شود.
متهم در این مدت مبلغ سی میلیون تومان از ضرر و زیان وارده به محیط زیست را فراهم کرده است اما مبلغ کامل ضرر و زیان ناشی از شکار غیرمجاز ۳۶ کل وحشی با نرخ جرائم فعلی معادل ۶۴ میلیون و هشتصد هزار تومان می باشد که می بایست از جانب وی به حساب دولت واریز شود.
متهم طی چندین سال انجام شکار غیرمجاز در نقاط مختلف، اقدام به فروش گوشت، پوست و شاخ جانوران وحشی و در این مدت تعداد زیادی از حیات وحش استان قزوین را از بین برده است.
رسیدگی به پرونده تخلفات گسترده این متهم در دادسرای عمومی بخش محمدیه شهرستان البرز در جریان است و پس از تکمیل تحقیقات، رای دادگاه در این زمینه صادر خواهد شد.