هشت هکتار از بکرترین عرصه های جنگلی پارک ملی پابند در آتش سوخت

تیر ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان آتش سوزی گسترده ای که از صبح روز گذشته در ارتفاعات پارک ملی پابند (هزار جریب) مازندران رخ داد متاسفانه حدود ۸ هکتار از بکرترین عرصه های جنگلی این پارک در آتش سوخت.
رییس پارک ملی پابند در این باره گفت: پس از اطلاع از آتش سوزی به همراه اکیپی از محیط بانان و فرمانده یگان محیط زیست استان عازم ارتفاعات موسوم به تجرخیل شده و پس از ساعت ها پیاده روی به محل آتش سوزی رسیدیم.
مهندس علی کلانه اظهار داشت: با توجه به ارتفاع زیاد و صعب العبور بودن محدوده آتش سوزی، امکان حضور خودرو و انتقال نیرو، آب و امکانات به ارتفاعات میسر

نبود.

……………….تصاویر این گزارش مربوط به آتش سوزی دو روز گذشته در پارک ملی پابند مازندران است
علی کلانه گفت: با تلاش محیط بانان، تعدادی از نیروهای منابع طبیعی و با کمک اهالی بومی منطقه پس از ساعت ها تلاش، شب گذشته موفق به کنترل آتش سوزی شده و از گسترش آتش جلوگیری نمودیم.
عملیات اطفا حریق تا حوالی ظهر امروز نیز ادامه داشت و نهایتا حدود ساعت ۱۴ آتش بطور کامل مهار شد.
محیط بان نمونه کشور در سال گذشته اظهار داشت: رایزنی ها برای اعزام هلی کوپتر بی نتیجه بود و محیط بانان با زبان روزه پس از ساعت ها پیاده روی در ارتفاعات و در معرض گرمای شدید ناشی از حریق با دست خالی آتش را مهار کردند.
نیروهای برخی دیگر ارگان ها نیز برای مهار آتش به منطقه اعزام شدند اما به دلیل ارتفاع زیاد، صعب العبور بودن و ماشین رو نبودن منطقه نتوانستند خود را به محل آتش سوزی برسانند.
رییس پارک ملی پابند اظهار داشت: محدوده وقوع آتش سوزی جزو بکرترین و بهترین نقاط پارک ملی پابند بوده و زیستگاه اصلی مرال، شوکا، خرس قهوه ای، پلنگ و سایر گونه های جانوری با ارزش می باشد.
پوشش گیاهی این قسمت از جنگل عمدتا درختان راش و ممرز و با تراکم کمتر نمدار، بلوط، گیلاس وحشی و درختچه ارزشمند خاس بوده است که بر اثر آتش سوزی آسیب جدی دیده اند.
علی کلانه در مورد علت آتش سوزی گفت: علت دقیق بروز آتش مشخص نیست اما شواهد و بررسی های اولیه نشان می دهد که احتمالا بر اثر بی احتیاطی دامداران متخلف که بصورت غیرمجاز وارد پارک شده اند، هنگام برپا کردن آتش به منظور درست کردن چای رخ داده است.