بازداشت عاملین شکار غیرمجاز دو قوچ و یک بره میش وحشی در خوش ییلاق

ارسال کننده خبر محمود نعیمی

۲ تیر ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر تردد مشکوک یک دستگاه خودروی تویوتا هایلوکس در محدوده پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان شاهرود نسبت به تشدید کنترل ورودی ها و خروجی های پناهگاه اقدام نموده و با چندین اکیپ به گشت زنی در نقاط مختلف منطقه مشغول شدند.
رییس اداره محیط زیست شهرستان شاهرود در این باره گفت: نهایتا ساعت ۱۰ شب روز چهارشنبه ۹۴/۳/۲۷ یکی از اکیپ ها نور چراغ خودرویی را مشاهده نمودند که در حال حرکت به سمت بیرون از منطقه بود.
امامعلی فیروزپور اظهار داشت: با اطلاع به سایر نیروها مسیر خودروی مذکور کاملا مسدود شده و پس از رسیدن اتومبیل به راهبند ایجاد شده توسط مامورین، فرمان ایست صادر گردید.
تصویر: لاشه دو قوچ وحشی و یک بره میش وحشی دو قبضه اسلحه گلوله زنی کشف شده از شکارچیان متخلف 
سرنشینان تویوتا هایلوکس که هیچ راه گریزی نداشتند، پیاده شده و مامورین به تفتیش درون اتومبیل پرداختند.
در بازرسی از درون این خودرو لاشه یک قوچ وحشی ۷ ساله، لاشه یک قوچ وحشی سه ساله، لاشه یک بره میش حدودا یک ماهه، دو قبضه اسلحه گلوله زنی دوربین دار دارای مجوز، چاقو، نورافکن و سایر ادوات صید و شکار کشف و ضبط گردید.
در این رابطه سه نفر بازداشت شده و پس از انتقال به پاسگاه محیط بانی و تنظیم صورتجلسه به مراجع قضایی معرفی شدند.
دو قبضه اسلحه گلوله زنی دوربین دار مجاز کشف شده از شکارچیان متخلف در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق
امامعلی فیروز پور اظهار داشت: همچنین بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه ها و کلیه ادوات شکار تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف در مورد سلاح ها و کشفیات از سوی دادگاه، توسط اداره محیط زیست توقیف شده است.
شکارچیان متخلف با دستور مقام قضایی دو شبانه روز (پنجشنبه و جمعه) در بازداشت بوده و روز شنبه ۹۴/۳/۳۰ در دادگاه عمومی بخش بسطام حضور یافتند.
فیروز پور گفت: متهمین روز شنبه مبلغ ۵۴ میلیون ریال ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز سه راس قوچ و میش وحشی را به حساب دولت واریز نموده و با دستور بازپرس پرونده موقتا به قید وثیقه آزاد شدند.
شکارچیان متخلف به جرم شکار غیرمجاز گونه جانوری حمایت شده در محدوده پناهگاه حیات وحش محاکمه خواهند شد.
دو نفر از شکارچیان دستگیر شده از متخلفین سابقه دار هستند که پیش از این نیز دارای پرونده تخلفات شکار و صید در مراجع قضایی شهرستان شاهرود می باشند و پرونده تخلفات پیشین آنها نیز به دادگاه ارائه شده است.
لاشه دو قوچ وحشی و یک بره میش وحشی کشف شده از شکارچیان متخلف در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق
بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید هر کس که مرتکب صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده بشود و یا مرتکبین شکار غیرمجاز در محدوده پناهگاه های حیات وحش، به مجازات حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از “یک میلیون و پانصد هزار ریال” تا “هجده میلیون ریال” محکوم خواهد شد.
همچنین بر اساس ماده ۱۶ همان قانون، در صورت تکرار جرائم ماده ۱۲ ، مرتکبین جرم به اشد مجازات تعیین شده (سه سال حبس و یا هجده میلیون ریال جزای نقدی) محکوم خواهد شد.