کشف سه پرنده شکاری بالابان در خمینی شهر

ارسال کننده محمود نعیمی

۳۱ خرداد ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): مامورین نیروی انتظامی شهرستان خمینی شهر اصفهان حین بازرسی از منزل یک خلافکار سابقه دار سه پرنده شکاری زنده را کشف و ضبط نمودند.
نیروهای پلیس در جریان پیگیری جرائم سرقت و قاچاق وارد مخفیگاه متهم شده بودند که در حین بازرسی پرندگان را نیز کشف نموده و به محیط زیست شهرستان خمینی تحویل دادند.
رییس اداره محیط زیست شهرستان خمینی شهر در این باره گفت: پرندگان مذکور سه پرنده شکاری شامل دو بالابان بالغ و یک جوجه (احتمالا بالابان) هستند که از گونه های حمایت شده و ارزشمند ملی و جهانی به شمار می روند.
…………………….تصویر: دو بالابان کشف شده از یک متخلف در شهرستان خمینی شهر اصفهان
حسین خادمی اظهار داشت: متهم توسط عوامل نیروی انتظامی بازداشت شده و هم اکنون در بازداشت بسر می برد.
در این زمینه نیز پرونده ای با شکایت محیط زیست در مراجع قضایی تشکیل شده است تا متهم علاوه بر سایر جرائم به جرم صید و خرید و فروش غیرمجاز گونه های جانوری حمایت شده محاکمه شود.
خادمی گفت: بالابان های کشف شده جهت تیمار و مراقبت و تعیین تکلیف به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان منتقل شدند.
یک جوجه پرنده شکاری کشف شده از متخلف در خمینی شهر که احتمالا جوجه بالابان و یا جوجه دلیجه است
پرندگان شکاری از جمله گونه های جانوری حمایت شده در ایران به شمار می روند و اکثر آنها در لیست سرخ (Red list) اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند.
پرندگان شکاری در راس هرم غذایی قرار داشته و نقش بسزایی در اکوسیستم از جمله کنترل جمعیت خزندگان، جوندگان و حتی بعضی از سگ سانان ایفا می کنند.
زنده گیری، شکار و قاچاق این پرندگان به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه های ارزشمند کشور را در آستانه انقراض قرار داده است.
پرندگان شکاری به شدت مورد علاقه قوش بازان عرب می باشند و برای خرید آنها مبالغ بالایی را پرداخت می کنند. شیوخ عرب با آموزش این پرندگان از آنان برای شکار، به خصوص شکار هوبره استفاده می کنند.
قانونگذار به استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، برای هر شخصی که مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه نماید علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده که بمدت ۳ سال می باشد، جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال در نظر گرفته است.
همچنین علاوه بر مجازات فوق جریمه قابل پرداخت بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک از پرندگان شکاری شاهین، بالابان، بحری، طرلان و لاچین ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شده است که این مبلغ در جرایم جدید به ۶۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.