جزئیات جرایم نقدی صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی تصویب شد

ارسال کننده محمود نعیمی
۲۷ خرداد ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): پس از مدتها انتظار، جرائم نقدی قابل پرداخت بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار و صید غیرمجاز جانوران وحشی موضوع بند (چ) ماده ۳ قانون شکار و صید به تصویب نهایی رسید.
بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان پیش از این در جلسه شورای عالی محیط زیست به ریاست دکتر روحانی رئیس جمهور در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ مطرح شده و کلیات آن به رسیده بود.
اما جزئیات جرائم پس از چندین نوبت بازبینی و تغییر در موارد مورد اختلاف، نهایتا به تایید اعضای شورای عالی محیط زیست رسیده و لیست مربوطه نهایی گردید.
لیست نهایی پس از تایید شورای عالی محیط زیست، طی هفته جاری از سوی دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست به منظور آگهی به روزنامه رسمی کشور ارسال شده است.

بر اساس بند (چ) قانون شکار و صید مصوب ۱۳۴۶/۳/۱۶ (با اصلاحات مصوب ۱۳۵۳/۱۰/۳۰ و ۱۳۷۵/۹/۲۵) تعیین بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان از وظایف و اختیارات شورای عالی حفاظت محیط زیست است و بر اساس ماده ۱۸ همین قانون در مورد جرائم مذکور، سازمان محیط زیست از حیث مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم، بعنوان شاکی خصوصی شناخته میشود.
…………..جدول بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان موضوع بند (چ) ماده ۳ قانون صید و شکار:
در ذیل مصوبه شورای عالی محیط زیست موارد زیر به عنوان توضیحات قید شده است:
۱- بهای هر عدد نوزاد پستانداران وحشی که به هنگام شکار در رحم مادر باشد، معادل بهای پستاندار مربوطه تعیین می گردد.
۲- بهای هر عدد تخم پرندگان وحشی و خزندگان از جمله لاک پشت های دریایی، نصف بهای پرنده و خزنده مربوطه تعیین می گردد.
۳- خسارت تخریب لانه و آشیانه پرندگان وحشی یک سوم بهای پرندگان مربوطه تعیین می گردد.
۴- در صورتی که پرندگان شکاری بصورت غیرمجاز شکار و یا زنده گیری شوند و یا در اسارت و یا به هنگام قاچاق و خروج از مرز کشف شوند مشمول ضرر و زیان مربوطه می شوند.
جرائم مذکور در جدول پیوست پس از درج در روزنامه رسمی کشور و ابلاغ به ادارات کل حفاظت محیط زیست سراسر کشور که به احتمال فراوان طی هفته آینده صورت خواهد گرفت، قابل اجرا و مطالبه از متخلفین در مراجع قضایی می باشد.