وضعیت حیات وحش نگران کننده است

6
ارسال کننده خبر محمود نعیمی
رییس حفاظت محیط زیست تربت حیدریه گفت: وضعیت حیات وحش در مناطق مختلف این شهرستان نگران کننده می باشد لذا امسال نیز شکار ممنوع اعلام شده است.

سعید پشمچی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شکار پرندگان و حیوانات طی فصول بهار و تابستان باعث ناامنی زیستگاه آنان و این امر موجب اختلال در تخم ریزی و زاد و ولد شده است.
وی گفت: بخاطر واگذاری تعداد زیادی سلاح به متقاضیان و شکار بی رویه مجاز و غیرمجاز، تعداد زیادی از گونه های بومی حیات وحش این شهرستان در معرض خطر قرار گرفته اند.
رییس حفاظت محیط زیست تربت حیدریه گونه های شاخص حیات وحش تربت حیدریه را قوچ و میش، تیهو و باقرقره یا سیاه سینه برشمرد که در اکوسیستم طبیعی این شهرستان نقش بسزایی دارند.
وی افزود: طی هفت سال گذشته تا پایان سال 1392 در تربت حیدریه 1467 فقره پروانه شکار پرندگان وحشی برای متقاضیان صادر شده است.
پشمچی ادامه داد: در طول 280 روز فصل شکار مجاز، برای هر نفر در هر روز مجوز شکار چهار قطعه پرنده صادر که بر این اساس در مجموع فقط به صورت رسمی طی هفت سال گذشته مجوز شکار یک میلیون و 643 هزار قطعه پرنده صادر شده است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که بخاطر تداوم 15 ساله پدیده خشکسالی در تربت حیدریه نیز جمعیت پرندگان کاهش چشمگیری داشته است.
رییس حفاظت محیط زیست تربت حیدریه افزود: برای احیا مجدد حیات وحش به خصوص جمعیت پرندگان در تربت حیدریه حداقل دوره زمانی سه تا 10 ساله شکار ممنوع را می توان در نظر گرفت.
وی گفت: ماموران حفاظت محیط زیست و همیاران محیط زیست تربت حیدریه به صورت شبانه روزی بر زیستگاههای جانوران نظارت دارند و با متخلفان و افراد سودجو برخورد می کنند.
پشمچی افزود: در طول یک سال گذشته و پس از ممنوعیت شکار و صید حیوانات وحشی، دارندگان سلاحهای شکاری در این شهرستان به سمت تفریح سالم و انجام تیراندازی ورزشی سوق داده شدند.
وی ادامه داد: شهرستان تربت حیدریه با 370 هزار هکتار وسعت دارای 270 هزار هکتار اراضی ملی است که در آن خزندگان، چهارپایان، گوشتخواران، علفخواران و گونه های مختلف پرندگان زیست می کنند.
رییس محیط زیست تربت حیدریه گفت: در 22 هزار هکتار از ارتفاعات شمال شرق و جنوب شرق این شهر منطقه شکار ممنوع ‘ژرف و بزمای’ واقع شده که ذخیره گاه حیات وحش است.
وی تربت حیدریه را از مناطق غیرصنعتی ذکر و بیان کرد: وسعت بیشتر این شهرستان اراضی ملی است که می توان از آن در زمینه گردشگری و تولید گیاهان دارویی استفاده کرد.
پشمچی با اشاره به کاهش شکار غیرمجاز در تربت حیدریه افزود: دستگاه قضایی در این شهرستان به خوبی از محیط زیست حمایت می کند و همین امر باعث بازدارندگی شکار غیرمجاز شده است.
گونه های شاخص جانوری تربت حیدریه قوچ وحشی، گراز، گرگ، کفتار، روباه، شغال و پلنگ است و گونه های شاخص پرندگان این منطقه نیز شامل کبک، تیهو، باغرغره، کبوتر وحشی و گنجشک سانان می باشد.
شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.