سطح تراز آب دریاچه ارومیه به حالت تثبیت نزدیک شده است

 ارسال کننده خبر نادر زندی
 همشهری آنلاین:
کارشناس مسئول زیستگاه‌های آبی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: سطح تراز آب دریاچه ارومیه اردیبهشت ماه امسال تقریبا به حالت تثبیت نزدیک شده است.
به گزارش ايرنا، علیرضا سید قریشی روز یکشنبه گفت: با توجه به بارش‌های نسبتا مناسب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و نیز رهاسازی‌های صورت گرفته از سدهای شهید کاظمی و رودخانه گدار به میزان 200 میلیون مترمکعب، میزان آب دریاچه ارومیه در حد مطلوب بوده و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته فقط چهار سانتی‌متر کاهش دارد.

وی اظهار کرد: میزان کاهش سالیانه آب دریاچه از آغاز بحران (12 سال گذشته) تاکنون سالانه بین 20 تا 40 سانتی‌متر بوده است.
سید قریشی با بیان این که ذخایر برف این حوزه کاهش یافته است گفت: هم اکنون میزان بارندگی‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان 40 درصد افزایش و در درازمدت با 14 درصد افزایش مواجه است.
وی گفت: متوسط بارندگی در حوضه دریاچه ارومیه در استان 362.4 میلی‌متر و در مدت زمان مشابه پارسال 260.5 میلي‌‌متر و در درازمدت 40 ساله 321 میلی‌متر بوده است.
کارشناس مسئول زیستگاه‌های آبی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه در سه سال اول برنامه احیاء از برنامه‌های ستاد اجرایی نجات دریاچه ارومیه است که با رهاسازی‌های انجام شده و نیز با بارندگی مطلوب موجود در حوضه دریاچه ارومیه این وضعیت به حالت تثبیت نزدیک می‌شود.
با آغاز به کار دولت تدبیر و امید برای نخستین بار طرح جامعی برای احیای دریاچه ارومیه که قابلیت اجرایی داشته و مراحل اجرا نیز زمانبندی شده است، تدوین شد.
طرح احیای دریاچه ارومیه یک برنامه اجرایی با دوره 10 ساله است که در آن پروژه‌ها با اولویت‌بندی و زمان‌بندی مشخص توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه اجرا می‌شود.
هدف اصلی این طرح بازگشت تراز آب دریاچه ارومیه به شرایط اکولوژیک آن یعنی 1274.1 است.
روند کاهش آب دریاچه ارومیه از 18 سال پیش آغاز شد و در سه چهار سال اخیر به وضعیت بحرانی رسید به طوری که 90 درصد وسعت آب بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران خشک و به نمکزار تبدیل شد.
دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیاست و آب آن از رودخانه‌های زرینه‌ رود، سیمینه رود، تلخه رود، باراندوز، شهرچای، نازلوچای و زولا تغذیه می‌شود.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و این ستاد با بررسی‌های میدانی و پژوهشی، راهکارهای عملی را برای احیای این دریاچه در دستور کار خود قرار داد.
هم اکنون روند احیای دریاچه ارومیه با تدبیر دولت یازدهم در دست اجراست و وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی به همراه استانداری آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی مسئولایت فعالیت‌های احیاء را برعهده دارند.
تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر و تراز فعلی آب دریاچه ارومیه حدود 1270.64 متر از سطح آب‌های آزاد است.