بر اثر حمله پلنگ در روستای تویه رودبار دامغان ۳۸ راس دام اهلی تلف شدند

ارسال کننده خبرنادر زندی

 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دو شب قبل بر اثر حمله یک پلنگ به آغل دام های اهلی در روستای تویه رودبار از توابع شهرستان دامغان تعداد ۳۸ راس بزغاله و گوسفند اهلی تلف شدند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان با تایید این خبر گفت: یکشنبه ۹۴/۲/۶ حوالی ساعت ۳ نیمه شب یکی از اهالی روستای تویه دروار متوجه سروصدای عجیبی از درون آغل گوسفندان در حیات خانه خود می شود.
تصاویر مربوط به دام های اهلی تلف شده بر اثر حمله و وارد شدن پلنگ به آغلی در روستای تویه رودبار دامغان
فرامرز اسفندیاری اظهار داشت: این دامدار به همره پسرش با عجله از خانه خارج شده و متوجه پلنگی می شوند که با عبور از دیوار وارد آغل دامها شده و تعداد زیادی از بزغاله و بره ها را دریده است.
آنها پلنگ را در حالی مشاهد می کنند که یک بزغاله را به دندان گرفته بوده و پلنگ نیز با حضور دامدار و پسرش به همراه لاشه بزغاله از روی دیوار عبور کرده و فرار می کند.
صبح روز بعد با تماس دامدار و اطلاع از موضوع کارشناسان و محیط بانان دامغان عازم روستای تویه دروار شده و ضمن بررسی شرایط نسبت به تنظیم صورتجلسه و ارائه توصیه های ایمنی به دامدار زیان دیده اقدام نمودند.
در جریان بررسی کارشناسان، ردپا و آثار حضور پلنگ تایید و تعداد ۳۸ راس دام اهلی تلف شده شمارش گردید.
………..آثار خون بر روی دیواری که پلنگ به همراه لاشه بزغاله از روی آن عبور کرده در تصویر مشخص است
روستای تویه دروار یک روستای دورافتاده و کوهستانی در شمال شهرستان دامغان بوده که در نزدیکی مرز استان مازندران قرار دارد و جمعیت اندکی در این روستا ساکن هستند.
آقای حسین الیاسیان دامدار زیان دیده دامغانی اعلام کرده است قصد کشتن پلنگ را نداشته و ندارد و از ارزش بالای این گونه جانوری آگاه است.
این دامدار خسارت وارد شده به وی ناشی از حمله پلنگ را حدود ۲۰۰ میلیون ریال برآورد کرده است.