کاهش آب سفره های زیرزمینی مهمترین دلیل خشکسالی های اخیر/ صرفه جویی چاره رفع مشکلات آبی اصفهان نیست

فرستنده:حسین محمودی

IMG17492462

اصفهان – خبرگزاری مهر: معاون برنامه ریزی و بهبود مدیریت شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت:علاوه بر کاهش بارندگی و برداشت های اضافی بالا دست، خالی شدن سفره های آب زیرزمینی به دلیل استفاده بی رویه یکی از مهم ترین دلایل خشکسالی های اخیر محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، علی اصلانی عصر یکشنبه در نشست تخصصی رسانه و آب با بیان اینکه دخالت های دست بشر تغییراتی در حوضه آب زاینده رود ایجاد کرده است، اظهار داشت: رشته کوه های زاگرس و البرز دو منبع آبی مهم کشور ما محسوب می شود و از این دو منبع زاگرس میانی حدود 30 میلیارد مترمکعب آب تولید می کند که 95 درصد آن به طرف جلگه خوزستان می رود و تنها 5 درصد آن به به سوی ناحیه فلات مرکزی می رود.

وی افزود: در طول این سال ها همیشه حوزه خوزستان با سیلاب روبرو بوده است و این در حالی است که تمدن اصفهان نیز همواره با خشکسالی روبرو بوده است.

معاون برنامه ریزی و بهبود مدیریت شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه سرانه آب در حوزه زاینده رود 650مترمکعب و در خوزستان هشت هزار مترمکعب است، تاکید کرد: از سال 49 تا 65 ورودی آب زاینده رود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب بوده است که از این میزان 50 میلیون تبخیری بوده و 950 میلیون برای بخش کشاورزی استفاده شده و 120 میلیون نیز مصرف آب شرب بوده است.

وی ادامه داد: صنعت و محیط زیست نیز به طور متوسط 75 و 150 میلیون مترمکعب آب استفاده کردند و در این دوره منابع آب زیرزمینی فراوان بوده است.

اصلانی تاکید کرد: در طول سال های 65 تا 75 دو اتفاق رخ داد که یکی راه اندازی تونل دوم بود و دیگری اینکه ما در این دوره سال های ترسالی را پشت سر گذاشتیم که وردی سد به یک میلیارد و 750 میلیون مترمکعب رسید.

وی ادامه داد: در همین دوره به دلیل پتانسیل خوب منابع، آب بخش کشاورزی یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب افزایش یافت و میزن مصرف آب شرب نیز به 115 و محیط زیست به 105 میلون متر مکعب رسید.

معاون برنامه ریزی و بهبود مدیریت شرکت آب منطقه ای با اشاره به اینکه انتظار این بود که در سال های 76 تا 89 با توجه به راه اندازی تونل چشمه لنگان آب بیشتری داشه باشیم اما این امر محقق نشد، گفت: از سال 86 تا 92 ورودی سد به 96 میلیون مترمکعب کاهش یافته است، میزان تبخیر 40 میلیون متر مکعب بوده و میزان ،کشاورزی به 300، شرب 450، صنعت 120 و گاوخونی به 50 رسیده است.

منابع آبی به نسبت کاهش بارندگی بیش از حد انتظار کاهش یافته است

وی با بیان اینکه در این سال ها میزان بارندگی به طور متوسط 10 تا 15 درصد کاهش یافته است اما منابع آبی بسیار بیشتر از حد انتظار کاهش داشته است،گفت: استفاده بیش از حد از منابع آب های زیرزمینی و خالی شدن مخازن و افزایش مصرف آب شرب به 9 برابر از جمله دلایل این امر بوده است و البته باید توجه داشته باشیم که توسعه فیزیکی و انتقال آب به یزد و کرمان باعث افزایش مصرف آب شرب بوده است.

اصلانی تصریح کرد: مدیریت یکپارچه حوضه آبی زاینده رود مهم ترین راه حل معضل آب است تا منطقی و با اولویت بندی صحیح برای هر شهر و استانی این مشکلات را رفع کند.

وی با رد راه حل های ارائه شده از سوی برخی مسئولان برای رفع معضلات آبی گفت: باروری ابرها و صرفه جویی در مصرف آب یکی از این راه حل هاست که مقطعی محسوب می شود و روشی برای تولید آب نیست.

معاون برنامه ریزی و بهبود مدیریت شرکت آب منطقه ای گفت: راه حل دیگر ارائه شده انتقال آب از خلیج فارس است که یک امر عملیاتی محسوب نمی شود چرا که به دلیل شاخصی به نام پی سی، بیش از 10 متر مکعب آب از این منطقه را نمی توان انتقال داد.

حل مشکل آب بدون مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود امکان پذیر نیست

وی با بیان اینکه بدون مدیریت یکپارچه این مشکل حل شدنی نیست، اظهار داشت: 400 سال پیش شیخ بهایی دریافته بود که این حوضه کمبود آب دارد و باید به آن آب انتقال داد و اکنون نیز تمام متخصصان بر این باورند که نیازمند انتقال آب از از حوزه کارون به این منطقه هستیم.

اصلامی تاکید کرد: حداکثر یک میلیاردمکعب آب از این حوضه می توان انتقال داد که در 25 میلیارد آب جلگه خوزستان تاثیری ندارد چراکه متوسط خروجی آب بدون مصرف کارون از اهواز500 میلیون مترمکعب در ثانیه است و اگر این میزان را به نسبت حجمی بسنجیم 12 میلیارد مترمکعب می شود.