«چه معني داره، هي ما هيچي نمي‌گوييم و هي اينجا ساختمان مي‌سازند.

ارسال کننده محمود نعیمی

چه معني داره، هي ما هيچي نمي‌گوييم و هي اينجا ساختمان مي‌سازند.»، «چند روز ديگر زير اين‌همه ساختمان دفن مي‌شويم.»، «اصلا نمي‌دانم چرا شهرداري مجوز مي‌دهد.»، «كن يعني باغ، حالا اگر باغ‌هايش آسفالت شود چه از آن مي‌ماند؟!»

روزنامه قانون: خيابان مرادي منطقه كن است. مردم جمع شده‌اند. محلي هستند، از حرف زدن‌شان و نوع پوش‌شان معلوم است. بعضي‌ها هم‌ از خانه‌ها سرك كشيده‌اند ولي از نوع ايستادن‌شان معلوم است كه جزو حاضران در ميان مردم هستند. جمع زيادي نيست اما قابل ملاحظه است. چهره‌هاي برافروخته، هرم نفس‌ها و خشم نگاه‌ها، تاثير جمعيت را چند برابر كرده. بايد فهميد براي چه اينجا جمع شده‌اند. از لابلايشان كه رد شويد معلوم مي‌شود از چه عصباني هستند؛ «چه معني داره، هي ما هيچي نمي‌گوييم و هي اينجا ساختمان مي‌سازند.»، «چند روز ديگر زير اين‌همه ساختمان دفن مي‌شويم.»، «اصلا نمي‌دانم چرا شهرداري مجوز مي‌دهد.»، «كن يعني باغ، حالا اگر باغ‌هايش آسفالت شود چه از آن مي‌ماند؟!» انتهاي جمعيت محمد حقاني، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و رحمت‌ا… حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهر تهران هم حضور دارند. محلي‌هايي كه ديگر فهميده‌اند شهرداري نه تنها به فكرشان نيست بلكه تيشه برداشته و مي‌خواهد ريشه زندگي‌شان را بزند، جمع شده‌اند تا بلكه صداي اعتراض‌شان بلندتر شود و به گوش شهرداري برسد. مردم يك چيز مي‌خواهند: «ساخت‌و‌ساز در كن متوقف شود.» ساخت و سازي كه مدت‌هاست بلاي جان اهالي اين دهكده خوش آب و هوا و سرسبز شده است. اما اين اتفاق چندان جديد نيست. همين چند وقت پيش بود كه فعالان محيط‌زيستي مقابل شوراي شهر جمع شده بودند و به سلطه برج‌سازان و تراكم‌فروشي‌هاي شهرداري اعتراض داشتند.

نزديكي‌هاي انتهاي بزرگراه شهيد همت و نرسيده به ميدان المپيك، اينجا منطقه كن است؛ همان‌جايي كه به باغات توتش معروف است و بافت قديمي و نوستالژيك. كن در تقسيم‌بندي مناطق تهران، جزو منطقه 5 قرار گرفته است. به كن كه وارد مي‌شويد انگار از شهر به روستا آمده‌ايد. کوچه‌های باریک، خانه‌هایي حداكثر دو طبقه و قدیمی كه بعضي‌هاشان از سيمان و بعضي ديگر از كاه‌گل ساخته شده‌اند. اما آن وسط‌ها بعضي خانه‌ها طاقت نياورده‌اند و شبيه ساختمان‌هاي امروزي شده‌اند. پشت هركدام از اين كوچه‌هاي تنگ و باريك، باغي زندگي مي‌كند. باغ ها در اطراف منطقه زياد است اما از وقتي بزرگراه همت و آبشناسان و آزادراه تهران- شمال كشيده شده‌اند، بخش‌هاي زيادي از اين باغ‌ها تخريب شده‌اند.

از همت به سمت جنوب كن مي‌رويم. چشم كه بگرداني، خيلي جاها حصارهاي ايرانيتي كشيده شده. با يك سرك‌كشي دزدكي مي‌بينيد كه پشت ايرانيت‌ها پر است از مصالح ساختماني، درخت‌هاي قطع شده، پي ريخته‌شده ساختمان و… كنار هر كدام هم به فاصله زياد روي علمك‌هاي زرد رنگ اطلاعات ساخت بنا را نوشته‌اند. آنقدر زيادند كه هركه نداند فكر مي‌كند قرار است اينجا شهركي عظيم بنا شود. اما تا آنجايي كه ذهن ياري مي‌كند كن يكي از دهكده‌هاي بزرگ تهران است كه ديگر الان به عنوان دهكده شناخته نمي‌شود. تا همين چند سال پيش هم بكر و دست‌نخورده مانده بود. بافت معماری از خشت و گل و شیروانی‌های فلزی و چوبي. اما چند وقتي است كه خبرهاي زيادي درباره اين منطقه كوچك منتشر مي‌شود. خبرهايي از گودبرداري و ساخت‌وسازهاي غيراصولي.

تخريب 47/5 هكتار از باغات كن طي10سال گذشته

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، ماه پيش درباره تخريب باغ‌هاي كن گفته بود: «باغات کن به دو قسمت تقسیم می‌شود که در قسمت شمالی که در بالای اتوبان شهیدهمت قرار دارد، دارای پهنه G و 240 هکتار درخت است؛ اما در قسمت جنوبی که حدود 160 هکتار باغ است، در معرض تخریب قرار گرفته به‌گونه‌ای که براساس نقشه هوایی از سال 2004 تا 2014 حدود 47/5 هکتار باغ از بین رفته و تبدیل به کاربری غیرفضای سبز بدل شده و در پهنه R قرار گرفته است.»

اما اين تنها خبر در ماه‌هاي اخير نيست، آنقدر شوراي شهر به ساخت و ساز در اين منطقه درخت‌خيز(!) اعتراض كرده كه حد و حصر ندارد. باوجود همه اين اعتراض‌ها بازهم خبرهاي زيادي درباره اجازه ساخت‌وساز در اين منطقه از طرف شهرداري منطقه 5 منتشر مي‌شود. همه اينها ادامه داشت تا اينكه مردم منطقه تصميم گرفتند خودشان دست به كار شوند تا شايد جلوي اين ساخت‌وسازهاي بي‌رويه را بگيرند. علاوه بر مردم محلي، دو عضور ارشد شوراي شهر تهران هم حضور داشتند. محمد حقاني و رحمت‌ا… حافظي. حداقل تاثير حضور آنها، نشان دادن همبستگي‌شان با مردم منطقه در اين اتفاق به‌خصوص است.

اعتراض به گودبرداري شبانه

اوايل اسفندماه بود كه رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر از گودبرداری و تخریب باغات کن توسط تعاونی مسکن شهرداری منطقه 7 خبر داد و گفت: این عملیات باید متوقف شود. رحمت‌ا… حافظی در جلسه روز دهم اسفند شوراي شهر به ساخت و ساز تعاونی مسکن شهرداری مناطق 7 و 17 در باغات کن تذکر داده و گفته بود: « تعاونی مسکن شهرداری منطقه 7 نسبت به گودبرداری و تخریب باغات برای ساخت مسکن اقدام کرده است. ضمن تذکر به شهرداری درخواست صدور توقف این عملیات و اعطای زمین جایگزین به این تعاونی را دادیم.» اما آنقدر اين گودبرداري شبانه ادامه پيدا كرد تا صبر مردم تمام شد و به ميدان آمدند. ديروز صبح جمعی از اهالی منطقه کن در خیابان مرادی، کوچه جاوید در انتقاد به گودبرداری شبانه در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ متر مربع‌ در این منطقه؛ تجمع کردند که به گفته یک عضو شورای شهر در طرح تفصیلی شهر تهران کاربری فضای سبز دارد. گفته می‌شود گودبرداری در این منطقه پس از سخنان مقام معظم رهبری شبانه صورت می‌گیرد! حافظي كه در مراسم حاضر است مي‌گويد: «دلیل این تجمع این است که یکی از موهبت‌های الهی، باغات و فضای سبز هستند که خوشبختانه منطقه 5 هنوز مورد یغما و تاخت‌وتاز قرار نگرفته است. اما در جنوب بزرگراه شهید همت 120 هکتار از باغات کن به صورت پیوسته وجود دارد که متأسفانه چند سال قبل در طرح تفصیلی و جامع شهر تهران کاربری مسکونی آنها دیده شده بود که این خلاف قانون بوده. متأسفانه به دلیل رعایت نكردن موارد قانونی و به استناد طرح تفصیلی در سال‌های گذشته در باغات کن، صدور مجوزهای ساخت و ساز آغاز شد و درنهایت بخشی از این باغات مورد تاخت و تاز افراد سودجو قرار گرفت.» حافظي ادامه داد: «3، 4 هفته پیش شورای شهر تهران مصوبه و طرح دو فوریتی را به تصویب رساند که در این طرح به کمیسیون ماده 5 پیشنهاد شده که کاربری باغات کن در جنوب بزرگراه شهید همت که کاربری آنها در گذشته مسکونی بوده تغییر و اصلاح شود و درنهایت به کاربری فضای سبز تبدیل شود.»

تخلف در شهرداري منطقه 5

به گفته حافظي طبق قانون شهرداری مکلف است از صاحبان این باغات حمایت و موظف به تأمین آب موردنیاز باغات بوده و باید در سایر بخش‌ها نیز کمک‌هایی را به صاحبان باغات داشته باشد. در مواقعی هم که مالک تمایلی برای حفظ باغ ندارد، شهرداری موظف است آن را خریداری و به فضای سبز تبدیل كند و دراختیار كل مردم قرار دهد. اما به گفته اين عضو شوراي شهر آنچه در بخشی از باغات کن شاهد آن بودیم، این است که در یکی از زمین‌های این باغات به متراژ حدود 7 هزار مترمربع، تعاونی مسکن شهرداری منطقه 7 مجوزی را برخلاف قانون گرفته و در دو سه هفته گذشته اقدام به گودبرداری در این محل کرده است.

براساس قانون صدور مجوز براي تعاونی مسکن شهرداری منطقه 7 از سوي شهرداري غيرقانوني است كه گويا توسط شهردار سابق منطقه 5 صورت گرفته است که به گفته حافظي کمیسیون سلامت و شورای شهر از او به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرده است: «دلیل این شکایت این است که وقتی زمینی بالاتر از 2 هزار مترمربع باشد بايد برای صدور مجوز به سازمان پارک‌ها و فضای سبز و کمیته ماده 7 به‌اجرا درآيد و درنهایت مجوز توسط آن مجموعه صورت گیرد که متأسفانه شهردار سابق منطقه 5 در این زمینه تخلف کرده است، چرا که متراژ زمین را 1950 متر اعلام كرده در حالی که مساحت این زمین بالغ بر 7 هزار مترمربع است. کمیسیون سلامت به هیچ‌وجه از این موضوع کوتاه نخواهد آمد و پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.» محمد حقانی هم گفته است: «شهردار منطقه ۵ تا این لحظه به خوبی در مقابل تهدیدها مقاومت و ایستادگی کرده است. مطمئن باشید که شورای شهر تهران تا آخر از شهردار منطقه حمایت خواهد کرد و سعی می‌کنیم این پرونده را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنیم.»

گودبرداري فعلا متوقف شده است

حافظي درباره آخرین اقدامات انجام‌شده از طرف شهردار جديد منطقه 5 جهت جلوگیری از ساخت و ساز براي احداث تعاونی منطقه 7 در قسمتی از باغات کن گفت: «خوشبختانه شهردار جدید منطقه 5 در این زمینه ایستادگی کرده، و باوجود اینکه حکم جلب او صادر شده است از تلاش‌های خود دست برنداشته است و همچنان مصر به جلوگیری از ساخت و ساز در این بخش از باغات کن است.» به گفته حافظي زمین اشاره شده جهت احداث تعاونی مسکن شهرداری منطقه 7 در سه سال پیش به رقم هر مترمربع 370 هزار تومان خریداری شده است كه با تغییر کاربری این زمین، هر متر آن‌ بالغ بر 5 میلیون تومان افزایش خواهد یافت. حافظی اما در آخر گفت خوشبختانه پس از صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان محیط‌زیست و مدیریت شهری و همچنین واکنش اعضای شورای شهر، از چهار روز قبل گودبرداری در این منطقه در این بخش از باغ کن متوقف شده است: «متأسفانه روندی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، سرنوشت باغات کن نیز به سرنوشت باغات طرشت دچار خواهد شد و باید بتوانیم با اقدامات حاضر و به موقع از تخریب باغات جلوگیری کنیم.».