کشف محموله قاچاق پرندگان وحشی از یک لنج باری در آبهای خلیج فارس

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بعد از ظهر روز گذشته (دوشنبه) یک لنج باری حین خروج از آب های کشور ایران در خلیج فارس توسط نیروهای گشت پایگاه چهارم دریایی سپاه متوقف شده و مورد بازرسی قرار گرفت.

تکاوران نیروی دریایی سپاه حین بازرسی از لنج متوجه تعداد زیادی پرنده شده و مراتب به اداره حفاظت محیط زیست عسلویه گزارش می گردد.

موضوع از طریق اداره محیط زیست با دادستان شهرستان عسلویه مطرح و با دستور دادستان و اخذ نیابت قضایی اکیپی متشکل از نیروهای یگان محیط زیست به همراه مامورین پلیس آگاهی با هماهنگی ندسا (نیروی دریایی سپاه) بوسیله قایق عازم محل توقف لنج شده و به بازرسی از آن می پردازند.

….تصاویر: محموله بزرگ پرندگان شکاری و هوبره کشف شده از قاچاقچیان حیات وحش در آبهای خلیج فارس

در جریان بازرسی از این لنج باری تعداد ۱۲ پرنده شکاری از نوع بالابان و بحری به همراه ۳۶ عدد هوبره بصورت زنده کشف می گردد.

همچنین لاشه یک بالابان، ۳ هوبره، یک درنا، ۲۶ کوکر و ۴ چاخ لق به همراه ۲۰ تکه از قسمت بال هوبره نیز درون لنج کشف میشود که یک بالابان بدلیل شرایط بد نگهداری تلف شده و بقیه لاشه ها نیز برای تغذیه ۱۲ پرنده شکاری حمل میشده است.

پس از آن لنج توقیف شده به همراه کلیه خدمه با دستور قضایی به اسکله بندر نخل تقی منتقل میگردد.

صاحب لنج و کلیه خدمه آن ایرانی بوده و لنج از ایران به مقصد کشور قطر در حرکت بوده است. ضمنا این لنج باری به غیر از پرندگان مذکور هیچ بار دیگری به همراه نداشته است.

در حال حاضر با دستور مقام قضایی صاحب لنج روانه زندان شده و پرونده جهت تحقیقات بیشتر و شناسایی سایر افراد دخیل در پرونده در اختیار پلیس آگاهی شهرستان عسلویه قرار دارد.

همچنین پرندگان کشف شده جهت تیمار در اختیار محیط زیست قرار گرفته و دادستان شهرستان عسلویه نیز شخصا از وضعیت پرندگان در دفتر پارک ملی نایبند بازدید نموده است.

متهم از بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست به پرداخت مبلغی در حدود ۳۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم خواهد شد اما به جرم قاچاق کالا نیز بصورت جداگانه در مراجع قضایی رسیدگی و جرائم مربوطه که گاه تا ده برابر ارزش ریالی محموله قاچاق می باشد برای مجرمین تعیین خواهد شد.

پرندگان کشف شده هم اکنون در مرکز پارک ملی نایبند تحت تیمار و مراقبت می باشند تا نسبت به سرنوشت نهایی آنها تصمیم گیری شود.

شیوخ عرب به شدت علاقمند به شکار هوبره بوسیله بازهای شکاری دست آموز و تعلیم دیده هستند و بابت خرید آنها مبالغ هنگفتی را پرداخت می کنند.

آنها پس از زنده گیری شاهین ها، این پرندگان را تعلیم داده و بوسیله آنها انواع حیوانات به خصوص هوبره ها را شکار می کنند.

صید غیرمجاز و قاچاق پرندگان شکاری و هوبره به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه های ارزشمند کشور را در آستانه انقراض قرار داده است.

ارسال کننده محمود نعیمی