سقوط زیبایی‌ها از بام میدان نقش جهان

پشت بام میدان نقش جهان بهترین تصویر برای مشاهده این اثر بی‌نظیر جهانی از همه ابعاد است و می‌تواند مسیری نو برای گردشگران باشد، اما قدم زدن بر روی آن خطراتی را یادآور می‌شود که به دلیل در دسترس نبودنش مسئولان و بازاریان از آن غافل مانده‌اند.

به گزارش ایسنا، باید آهسته قدم برداشت بسیاری از قسمت‌های پشت بام، سطح سستی دارد و با هر قدم زدن صدای ترک‌های زمین و حس فرو رفتن را تجربه می‌کنی، ایزوگام‌های آن پوسیده است، سوراخ‌های عمیقی بر روی بام به چشم می خورد که اگر جلو پای خود را نگاه نکنی در کمتر از ثانیه‌ای تو را می‌بلعند.

دیواره‌ها مقاومتی ندارند و در برخی از قسمت‌ها به ویژه سرای مخلص بر روی دیوارها ترک عمیقی مشاهده می‌شود، شاید خواست خدا بوده که اصفهان، امسال را بدون باد و بارش شدید سپری کند چرا که کوچکترین حرکتی برای فروریختن دیواره‌های کاه گلی و گنبدهای خاکی رنگ روی پشت بام کافی است.

آجرچینی‌های انتهای بازار ادویه فروشان هم دیگر رمقی ندارد. پشت بام بازار قیصریه پر است از مصالح ساختمانی اما بدون حتی یک کارگر! علاوه بر مصالح ساختمانی که بر روی پشت بام پهن است، زباله‌ها در گوشه گوشه بام مستطیلی میدان گویای کمترین توجه به این منظر است.

بازاریان در اندیشه کف و غافل از بام

گفته می‌شود اخیراً بازاریان فشار بسیاری بر شهرداری و میراث فرهنگی برای ترمیم آسفالت بازار وارد کرده‌اند

بدون اینکه بدانند در بالای سرشان چه می گذرد!

یک فروشنده قلم زنی بازار قیصریه از وضعیت ایزوگام پشت بام مغازه‌اش اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: تاکنون به پشت بام بازار نرفته‌ام.

یکی دیگر از فروشندگان بازار ادویه فروشان هم که تاکنون پشت بام بازار را ندیده می‌گوید: شنیده‌ام که وضعیت مناسبی ندارد، اما بام مشترک است و نمی‌توان به صورت اختصاصی از آن حفاظت کرد.

فروشنده یکی از مغازه‌های سرای مخلص که در میان دیگر کسبه تنها کسی است که از وضعیت پشت بام خبر دارد، می‌گوید: چند بار بام مغازه خود را ایزوگام کردم اما تک نفره عمل کردن در این رابطه چاره قطعی نیست و تنها مشکل پشت بام در ایزوگام خلاصه نشده است.

وضعیت بد چهارسوق‌ها

مدیر عصارخانه شاهی یکی از افرادی است که تلاش خود را برای آگاه ساختن مسئولان از وضعیت پشت بام میدان می‌کند و معتقد است که مدیران از بعد فضا در معماری میدان غافل مانده‌اند.

محمد عیدی می‌گوید: وقتی در عصارخانه شاهی آغاز به کار کردیم به ضرورت با پشت بام ارتباط ارگانیک یافتیم و فهمیدیم که بیشتر به میدان رسیده‌ایم تا پشت بام چون بام از منظر دور بوده است.

وی که کمسیون فرهنگی شورای شهر و شهرداری منطقه را در جریان وضعیت پشت بام میدان نقش جهان قرار داده است، می‌افزاید: چهارسوق‌ها به لحاظ فضای کالبدی و امنیت وضعیت بدی دارد، چهار سوق مخلص ترک شدید دارد و سقف دروازه اشرف نیاز به بازسازی دارد و از همه بدتر نظارتی بر نحوه ساخت و ساز روی بام منطقه نشده و هر کس هر سازه‌ای را هر طور خواسته ساخته است.

مدیر عصارخانه شاهی می‌گوید: اصفهان به لحاظ معماری پنج بعد دارد و فضا جز شاخص‌ها بوده و درک این معماری آرزوی هر گردشگری است، البته زمانی این عزم بود که گردشگر را به بام میدان نقش جهان هدایت کنند تا نقش جهان را از روی رمپ بالا ببیند.

عیدی از استانداری خواست تا برای ساماندهی بهتر میدان به عرصه بیاید و برای جذب بودجه ملی اقدام اساسی کند زیرا میدان نقش جهان صرف اصفهان نیست و نماد هویت ایران اسلامی است.

کسبه همکاری کنند

سرپرست دفتر طراحی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان که به همراه همکارش در حال بازدید از میدان است، می‌گوید: متولی اصلی بحث میدان میراث فرهنگی است، اما چون امکانات مالی میراث پاسخگو نیست شهرداری هم در برخی از زمان‌ها مستقیم وارد شده و کمک‌هایی می‌کند.

معطری که در حال بررسی بام میدان و تهیه گزارشی از خطرات آن است، ادامه می‌دهد: زمانی قرار شد برای ساماندهی وضعیت میدان یک سوم کسبه، یک سوم میراث و یک سوم شهرداری هزینه کنند.

وی می‌گوید: شهرداری 500 میلیون تومان برای کف بازار اختصاص داده است، اما امروز دیدیم که وضعیت بام خطرناک و در اولویت است.

معطریان با بیان اینکه 6.8 کیلومتر بازار با اعتبارات بسیار محدود داریم، معتقد است که کسبه باید خود برای مرمت بازار اقدام کنند همان طور که کسبه بازار تبریز به تنهایی و بدون کمک شهرداری و میراث نسبت به مرمت بازار اقدام کردند و حتی جایزه آقاخان را هم به خود اختصاص دادند.

وی با اشاره به عمر ایزوگام میدان که بالاتر از 10 سال است، می‌افزاید: اگر بازاریان اصفهان همکاری کنند خیلی سریع‌ترمی‌توان نسبت به ساماندهی میدان اقدام کرد.

40 میلیارد تومان و بحران میراث

سفر اخیر رییس جمهور به اصفهان نوید مهمی برای میراث فرهنگی نصف جهان به همراه داشت و آن اختصاص 40 میلیارد تومان تا سال 1395 به میراث فرهنگی استان بود که به گفته سلطانی فر، رییس سازمان میراث فرهنگی کمکی که رییس جمهور به مجموعه میراث تاریخی اصفهان کرد 40 برابر کمک به استان‌های دیگر است و با اختصاص چنین بودجه‌ای می‌توان قدم‌های مثبتی در جهت احیا، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی برداشت.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می‌گوید: مرمت کل پشت بام میدان در برنامه‌های میراث فرهنگی قرار دارد. مرمت پشت بام سردر قیصریه در حال انجام است و تا فروردین ماه به پایان می‌رسد.

فریدون الهیاری می‌افزاید: در جلسه‌ای با هیئت امنای بازار و شهرداری قرار شد که مرمت کف بازار با شهرداری، بدنه با کسبه و پشت بام با میراث فرهنگی باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت بودجه‌ای میراث کلاً خراب است، می‌گوید: کجای میراث بحران نداریم؟ مرمت چهل ستون، مدرسه چهار باغ، مسجد جامع و …. همه طرح‌های عظیمی است که نیاز به همت همگانی و اقتدار و توانمندی دارد.

مدیر میراث فرهنگی اصفهان ادامه می‌دهد: میدان نیاز به هزینه سنگینی دارد و مشکل بودجه‌ای داریم اما اولویت را که تشخیص دهیم امکان تامین اعتبار است و با منابعی که امسال سازمان گرفته این امکان وجود دارد.

 

ارسال کننده محمود نعیمی