تداوم حضور فلامینگوها در سواحل دریاچه ارومیه

تداوم حضور فلامینگوها در سواحل دریاچه ارومیه

 همشهری آنلاین:
سرپرست اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: از آغاز خشکسالی‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه چند سالی بود که حضور هیچ فلامینگویی در این زیست بوم ارزشمند گزارش نشده بود، ولی ازسال گذشته شاهد بازگشت آنها به این منطقه هستیم.
به گزارش ايرنا، “بهزاد شیرپنجه” روز پنجشنبه گفت: اکنون از فصل پاییز که هوای سیبری سرد شده این پرندگان در قسمتی از دریاچه ارومیه که آب وجود دارد به ویژه در اطراف جاده شهید کلانتری به خاطر وجود آرتمیا فرود آمده‌اند.
وی اظهار کرد: منطقه زیستی فلامینگوها هم اکنون منطقه‌ای باتلاقی بوده که امنیت لازم برای زیست این نوع پرنده را نیز به نوعی تامین می‌کند هرچند که کارکنان محیط زیست در انجام عملیات حلقه‌گذاری جوجه‌ها با سختی‌هایی مواجه هستند.
سرپرست اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: سواحل پارک ملی دریاچه ارومیه مکانی مناسب برای زمستان‌گذرانی فلامینگوها و جوجه‌آوری آن‌ها هستند به گونه‌ای که امسال حدود 20 هزار قطعه از این پرنده در این زیست بوم فرود آمده‌اند.
وی اظهار کرد: قبل از خشک شدن دریاچه ارومیه فلامینگوها به دلیل نزدیک بودن به مصب رودخانه‌ها در جزایر 9 گانه فرود می‌آمدند ولی به دلیل کمبود آب در این مناطق در اطراف جاده شهید کلانتری و بر روی نمک‌های این مکان فرود آمده‌اند.
شیرپنجه گفت: مردم محلی در راستای میزبانی از این گونه پرنده و ایجاد محیطی امن برای زمستان‌گذرانی آن‌ها همکاری‌های مطلوبی با محیط زیست انجام می‌دهند.
فلامینگو پرنده‌ای با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی است.
فلامینگوها به آرامی راه می‌روند و در حالی که سر و منقار خود را در آب کم‌عمق فرو برده، تغذیه می‌کنند.
فلامینگو از 90 سانت‌یمتر تا 5/1 متر بلندی دارد، بیش‌تر فلامینگوها حلزون و گیاهان آبی را می‌خورند.
این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی و مهاجرت می‌کنند.
در سال‌های اخیر به دلیل بحران خشکسالی در دریاچه ارومیه اکثر تالاب‌های اقماری این دریاچه پذیرای این پرندگان زیبا هستند.
ارسال کننده نادر زندی