تخریب جنگل ابر برای یک ساعت راه کمتر

ارسال کننده خبر آرش عباسی

تخریب جنگل ابر برای یک ساعت راه کمتر

این جنگل در سال ۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

نماینده علی آباد کتول دلیل خود برای اجرایی شدن طرح احداث جاده در جنگل ابر را که به گفته کار‌شناسان محیط زیست موجب تخریب این جنگل می‌شود، کوتاه شدن راه عنوان می‌کند، در حالی که به نظر می‌رسد؛ تخریب جنگل برای احداث جاده تنها حدود ۱۳۰ کیلومتر از راه را کم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جنگل ابر قسمتی از قدیمی‌ترین جنگل‌های هیرکانی (متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی) است که در حد فاصل شهرستان علی آباد کتول و شاهرود قرار گرفته و دارای گونه‌های گیاهی نادری همچون راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار و… است.

 

از آنجا که در اغلب ماههای سال اقیانوسی از ابر فضای این جنگل را فرا می‌گیرد، آن را جنگل ابر می‌نامند؛ همچنین این جنگل در سال ۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

این در حالی است که آذرماه سال جاری ۱۵۱ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار احداث جاده در میان جنگل ابرشدند، جاده‌ای که کار‌شناسان سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان مراتع و جنگل‌ها و فعالان مدنی در مورد آن به صراحت اعلام کرده‌اند که سبب آسیب رساندن به این جنگل ارزشمند خواهد شد.

رحمت اله نوروزی نماینده علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی که جمع کننده امضا در مجلس برای نامه درخواست احداث جاده بود، دلیل اصرار خود بر احداث این جاده را کوتاه‌تر شدن مسیر شاهرود به علی آباد کتول عنوان می‌کند و معتقد است که این مساله می‌تواند در رونق اقتصادی علی آباد کتول موثر باشد، این درحالی است که به گفته نوروزی احداث جاده جدید تنها حدود ۱۳۰ کیلومتر از راه را کم می‌کند که در واقع طی کردن این مسیر با خودرو حدود یک تا یک ساعت نیم زمان می‌برد، همچنین شهرستان گرگان که در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری شهرستان علی آباد کتول قرار دارد نیز دارای فرودگاه بین المللی است.

دولت قبل این طرح را تایید کرده است

نوروزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: از سال ۶۳ تا به حال این پروژه چندبار در سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و ترابری، مطالعات زیست محیطی شده و همین سازمان حفاظت محیط زیست در سال‌های ۶۳، ۸۵ و ۹۱ این پروژه را تایید کرده است.

وی خاطرنشان کرد: من خودم بچه روستا هستم و جنگل و محیط زیست را دوست دارم، برخی ادعا می‌کنند که این جنگل درخت سرخدار دارد، اما من عنوان کردم که اگر حتی یک درخت سرخدار را به من نشان دهند از تصمیم خود منصرف می‌شوم، اما نتوانستند؛ هیچ درخت سرخداری به من نشان دهند.

مخالقت با احداث این جاده سیاسی کاری است

وی دلیل این مخالفت‌ها را جوسازی سیاسی دانست و عنوان کرد: هم NGO‌های محیط زیستی و هم سازمان در این زمینه سیاسی کاری می‌کنند.

نوروزی همچنین در مورد مخالفات سازمان جنگل‌ها و مراتع و حفاظت محیط زیست افزود: تایید و امضای آقای اورنگی (رئیس سابق سازمان جنگل‌ها و مراتع)، محمدی‌زاده (ریس سابق سازمان حفاظت محیط زیست) و نیک زاد (وزیر سابق راه و شهرسازی) پای این طرح است، چه طور ممکن است که در آن زمان یک سازمان این موضوع را تایید و در زمانی دیگر حرف خود را عوض کند.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم که سازمان محیط زیست اکنون تبدیل به سازمان «محیط ایست» شده و همه جا دارد، جلو توسعه را می‌گیرد. این سازمان اگر می‌خواهد مدیریت کند،بهتر است؛ برود هامون و زاینده رود را مدیریت کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه احداث جاده سبب تخریب جنگل نمی‌شود، ادامه داد: اکنون مسیر گرگان تا شاهرود ۲۲۰ کیلومتر و از مسیر اولنگ ۲۰۰ کیلومتر است، اما این مسیر فاصله رابه ۶۸ کیلومتر می‌رساند و موجب رونق اقتصادی در منطقه می‌شود