کشف سه پرنده شکاری متعلق به شیوخ عرب کشور قطر در استان هرمزگان

ارسال کننده خبر نادر زندی

کشف سه پرنده شکاری متعلق به شیوخ عرب کشور قطر در استان هرمزگان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال دریافت اطلاعاتی مبنی بر ورود اتباع کشورهای عربی به استان هرمزگان برای شکار هوبره، نیروهای یگان محیط زیست این استان به منظور برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بستک در این باره گفت: طبق اطلاعات دریافتی از مسیر تردد صیادان خارجی، در جاده بندر لنگه به بستک به کمین آنها نشستیم.
مرتضی دهقانی اظهار داشت: پس از مدتی با کاروانی متشکل از ۳ خودروی پاترول و یک پراید روبرو مواجه شدیم که بدون توجه به فرمان ایست مامورین از کمین ما عبور کردند.
………………تصویر: یکی از بازهای شکاری کشف شده از شیوخ عرب در شهرستان بستک هرمزگان
دهقانی گفت: یکی از پاترول ها حامل سه شیخ عرب و یک راننده ایرانی بود، پاترول دوم حاوی چند نفر ایرانی و پاترول سوم صرفا تجهیزات و ردیاب های ماهواره ای پرندگان شکاری را حمل می نمود و خوردوی پراید نیز حامل پرندگان شکاری بود.
بلافاصله به تعقیب خودروها پرداختیم و در جریان تعقیب و گریز با توجه به تعداد زیاد نفرات متخلفین، خودروی پراید را از بقیه خودروها جدا کرده و متوقف نمودیم اما ۳ پاترول دیگر متواری شدند.
در جریان بازرسی از خودروی پراید سه عدد پرنده شکاری شاهین کشف و ضبط و یک نفر متهم که رابط اصلی شیوخ عرب در ایران بود بازداشت شد.
…..تصویر: بازهای شکاری کشف شده از شیوخ قطری توسط یگان محیط زیست شهرستان بستک هرمزگان
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بستک گفت: متهم بازداشت شده به همراه پرونده مربوطه به مراجع قضایی معرفی گردید.
با دستور دادستان متهم روانه بازداشتگاه شده و خودروی پراید تا اتمام رسیدگی به پرونده توقیف و پرندگان کشف شده نیز در اختیار اداره محیط زیست قرار گرفت.
متهم در اولین مرحله از رسیدگی به جرم موظف به پرداخت مبلغ ۶۰ میلیون تومان جریمه نقدی بعنوان ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از زنده گیری سه پرنده شکاری شاهین (مبلغ ۲۰ میلیون تومان بابت هر شاهین) شده است.
سه شاهین کشف شده از گونه های نادر و بسیار با ارزش پرندگان شکاری هستند که کاملا برای شکار آموزش دیده اند.

بر روی حلقه فلزی که بر روی پای شاهین ها نصب شده حروف اختصاری کشور قطر (QTR) ، نام مالک پرندگان و حتی شماره تلفن مالک پرنده درج شده است.
این پرندگان به حدی برای صاحبان عرب آنها ارزشمند هستند که پیش از رهاسازی یک فرستنده ماهواره ای بر روی بال یا دم آنها نصب می شود تا در صورت گم شدن پرنده از طریق سیگنال های ارسالی بتوانند محل شاهین را شناسایی کنند.
ارزش ریالی شاهین ها از حداقل یکصدوپنجاه میلیون تومان آغاز شده و این پرندگان بر اساس سن، جنس و گونه تا ارقام بالاتری نیز خرید و فروش می شوند.

شیوخ عرب به شدت علاقمند به شکار هوبره بوسیله بازهای شکاری دست آموز و تعلیم دیده هستند. آنها پس از زنده گیری شاهین ها، این پرندگان را تعلیم داده و برای تفریح، آنها را رها می کنند تا انواع جانوران بخصوص هوبره ها را شکار کنند. بازهای شکاری در مقابل شکار هوبره از صاحب خود جایزه دریافت می کنند که معمولا این جایزه یک کبوتر زنده است.
همه ساله همزمان با فصل مهاجرت هوبره ها شیوخ عرب به مناطق جنوبی ایران سفر کرده و با پرداخت پول به رابطین داخلی و محلی، اقدام به شکار غیرقانونی هوبره در دشتهای جنوبی ایران می کنند