جنگلانه به کمک جنگل‌های کشور می‌آید

ارسال کننده خبر نادر زندی

جنگلانه به کمک جنگل‌های کشور می‌آید
طرح سراسری جنگل‌یاری مشارکتی با عنوان “جنگلانه” با همکاری مردم و نهادهای مدنی به کمک جنگل‌های آسیب‌دیده کشور می‌آید.
به گزارش ایرنا، “معصومه ابتکار” معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به مناسبت اجرای طرح سراسری جنگل‌یاری مشارکتی پیامی صادر کرد.
وی در پیام خود بر ضرورت مشارکت مردم و نهادهای مدنی بر حفاظت از جنگل‌های کشور تاکید کرد و گفت: اقدام مشارکت‌جویانه مردم و نهادهای مدنی با هدف ضرورت احیای رویشگاه‌های جنگلی آسیب‌دیده در 14 استان کشور با نام “جنگلانه” قابل تقدیر است.
ابتکار افزود: این حرکت نمونه بارزی از افزایش حساسیت مردم نسبت به طبیعت سرزمینی است که دوستش دارند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همکاری نهادهای دولتی نیز با این حرکت می‌تواند از نشانه‌های تلاش برای حکمرانی مطلوب به حساب آید که خود را موظف به ایجاد بستری از اعتماد و امید در بین شهروندان می‌داند.
وی افزود: متاسفانه روند کنونی تخریب و بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌های هیرکانی و نیز زوال جنگل‌های بلوط، نگرانی‌های بسیاری را برای دوستداران آینده ایران به وجود آورده و به طور قطع تداوم این روند غیرقابل قبول، نیازمند تلاش مضاعف از سوی دستگاه‌های دولتی و مشارکت مردم است.
ابتکار ادامه داد: در این میان باید به ضرورت‌های علمی و کارشناسی مانند سازگاری گونه‌ها توجه زیادی داشت تا این قبیل اقدامات به آسیب‌های جدیدی منجر نشود.
وی گفت: سرزمین پهناور ایران با استعدادهای کم‌نظیر خود در حالی نگران از دست دادن عرصه‌های سبز است که بسیاری از کشورهای منطقه و جهان به رغم فعالیت‌های توسعه‌ای نه تنها از جنگل‌های خود حفاظت کرده‌اند بلکه مساحت آنها را نیز افزایش داده‌اند.
معاون رئیس جمهوری افزود: امیدوارم جنگل‌یاری مشارکتی با لحاظ الزامات تخصصی و در مسیری صحیح تداوم یابد و به موازات آن با ارتقای آگاهی مردم از این نوع حرکت‌ها و اصلاح رفتارهای رایج با طبیعت، همگان از مواهب آن سود برند.
احسان سمیع‌زاده هماهنگ‌کننده طرح سراسری جنگل‌یاری با نام جنگلانه روز شنبه در این زمینه گفت: این طرح ملی برای نخستین بار در کشور با هدف حفاظت از عرصه‌های جنگی اجرا شد و قرار است بعد از این سالانه برگزار شود.
وی افزود: طرح سراسری جنگلانه با همت خانه فرهنگ بوم گردان پارس که یک سازمان غیردولتی زیست محیطی است برنامه‌ریزی و با همکاری سازمان‌های مردم نهاد 14 استان کشور روز جمعه پنجم دی ماه برگزار شد.

مسئول روابط عمومی خانه فرهنگ بوم گردان پارس گفت: جنگلانه در استان‌های تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، ایلام، کرمانشاه، کهیکیلویه و بویر احمد، کردستان، لرستان، سیستان و بلوچستان، مازندران، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی و اصفهان به طور همزمان برگزار شد.