تيغ راهسازي بر تن جنگل ها

ارسال کننده خبر حسین محمودی

تيغ راهسازي بر تن جنگل ها

امضاي 151 نماينده مجلس پاي نامه اي که از رئيس جمهوري مي‌خواهد مجوز ساخت جاده پهن باند در ميانه جنگل رويايي ابر را بدهد، درست از سر بي اطلاعي و فارغ بودن ذهن نمايندگان مجلس از مفاهيم توسعه پايدار است. همان انديشه اي که زخم تيغ لودرهاي شرکت گاز را بر پيکر جنگل ها زاگرسي در پارک ملي دنا نشاند و هزاران قطعه درخت بلوط را به کام مرگ برد.
در نامه‌ نمايندگان مجلس به دفتر رياست‌جمهوري آمده «جاده ابر از زمان جنگ جهاني دوم محل عبور و مرور بوده است و باعث رونق و تسهيل عبور و مرور و جلوگيري از اتلاف وقت و انرژي و تسهيل روابط تجاري با آسياي ميانه خواهد شد» آنها خواستار عبور جاده‌اي از اين جنگل شده و تاکيد کرده اند:« اين طرح در دولت نهم و دهم سه بار در استان

گلستان و سمنان مصوبه هيات وقت بوده است که 8 کيلومتر آن باقي مانده است. از اين رو مستدعي است دستور فرماييد تا نسبت به عمليات اجرايي الباقي اين جاده اقدام نمايند.»ايران به عنوان کشوري با سرانه جنگلي حداقلي 2 هزار متر مربع يکي از فقيرترين کشورهاي دنيا است. چرا که ميانگين سرانه جنگل در دنيا به ازاي هر نفر 7500 متر است. بر اساس گزارش هاي فائو، مساحت کل جنگل‌هاي جهان 3 ميليارد و 454 ميليون هکتار است که سهم ايران از اين ميزان تنها 11 ميليون و 74هزار و 554 هکتار است. آن‌گونه که فائو اعلام کرده است جنگل به نقاطي گفته مي‌شود که تاج پوشش بالاي 10 درصد، توده جنگلي بيش از نيم هکتار و درختان و درختچه‌هايي بلندتر از 5 متر داشته باشد؛ در حالي که طبق تعريف ايران که وجود تاج پوششي 5 درصد به بالا را کافي مي‌داند، ايران صاحب حدود 14 ميليون هکتار جنگل است.بر اساس آمارهاي منتشر شده 300 هزار هکتار از جنگل‌هاي بلوط زاگرسي در وضعيت بحراني قرار دارند. به گفته کامران پور مقدم، مدير کل دفتر امور جنگلي سازمان جنگل، مراتع و آبخيزداري کشور، در حال حاضر يک ششم جنگل‌هاي زاگرسي کشور آلوده به بيماري ذغالي بلوط بوده و از اين يک ميليون هکتار نيز، 300 هزار هکتار با آلودگي بيش از 50 درصد در وضعيت بحراني قرار دارند. وي با بيان اينکه جنگل‌هاي زاگرسي هفت استان ايلام، کهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، خوزستان، لرستان، کرمانشاه و فارس را در گير بيماري قارچي زغالي بلوط هستند، به خبرنگار ايسنا مي‌گويد:‌ با وجود پراکنده بودن مناطق بحراني مي‌توان گفت استان‌هاي ايلام، لرستان و کرمانشاه به ترتيب داراي بيشترين مناطق بحراني هستند.

جرقه ساخت جاده ابر از سال 86
عبور جاده از جنگل ابر به عنوان بکرترين اکوسيستم هاي جنگلي ايران که ذخيره گاه ارزشمندي از گونه هاي ناياب جنگلي مانند سرخدار است، از سال 86 به دستور دادستان کل کشور از سر گرفته شد اما مخالفت سازمان، کارشناسان و فعالان محيط زيست کشور نگذاشت يکي از زيباترين اکوتن هاي دنيا محل تردد انبوه ماشين ها در مسير شاهرود به گرگان شود.با اين حال 3 جاده کم تردد مسير هاي دسترسي به اين دو شهر در شمال شرق و مرکز ايران را تسهيل مي‌کند اما آنطور که منابع خبري مي‌گويند وجود منافع حيرت آور براي برخي از سودجويان سبب ايجاد زمينه نفوذ براي گرفتن مجوز ساخت جنگل ابر و در نهايت آغاز زمينخواري و ويلاسازي در اين اکوسيستم حياتي شده است. چرا که جنگل ابر به دليل واقع شدن در منتها عليه ارتفاعات ضلع جنوبي سواحل درياي خزر محل نشيمن ابرهاي ستروني است که بعد از بارش هاي شمالي به اصطلاح بر فراز اين جنگل نمايي خيره کننده و بي نظير را بوجود مي‌آورند.دکتر پيمان يوسفي آذر که پيشتر مديرکل دفتر جنگلهاي خارج از شمال سازمان جنگلهاي ايران بوده به ابتکار مي‌گويد: اين جنگل يک اکوتن خارق العاده است و ساخت هر نوع جاده اي مي‌تواند يکي از ارزشمند ترين ذخيرگاه هاي جنگلي سرخدار و بلوط و افرا و گونه هاي نادر گياهي ايران را از بين ببرد.وي مي‌افزايد: جنگل ابر دقيقا در محل دو ناحيه رويشي ايراني توراني و هيرکاني واقع شده و به دليل ارزش هاي اکولوژيکي بالا و استعداد خاکي و آبي مناسب يکي از بکر ترين اکوسيسم هاي جنگلي در جهان است. هر بذري در اين ناحيه ريخته شود به سرعت رشد کرده و مي‌توان به انبوهي تبديل شود و به همين خاطر اين منطقه را داراي پوشش صددرصدي مي‌ناميم. جنگل ابر قسمتي از قديمي‌ترين و زيباترين جنگلهاي هيرکاني است که با گونه‌هاي گياهي و جانوري نادر، يکي از زيباترين تقاط شهرستان شاهرود مي‌باشد. اين جنگل با 35 هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌هاي سرسبز شمال کشور قرار دارد و به دليل اين که در اغلب مواقع فضاي اين جنگل را اقيانوسي از ابر فراگرفته به اين نام مشهور است. به باور بسياري از گردشگران يکي از زيباترين چشم‌اندازهاي طبيعت ايران محسوب مي‌شود. اين جنگل 114اُمين اثر طبيعي است که توسط سازمان ميراث فرهنگي در 20 بهمن 1389 در فهرست ميراث طبيعي ايران قرار گرفت.درسال‌هاي گذشته طرحي براي احداث جاده‌اي از روستاي ابر به شيرين آباد موسوم به جاده ابر از سوي وزارت راه و ترابري مطرح شده و در مواردي اقداماتي نيز براي ساخت اين جاده صورت گرفته است که با مخالفت جدي دوستداران و کارشناسان محيط زيست روبرو شده است. کارشناسان اين جنگل را لايه حفاظتي زمين و سپري براي حفاظت از منطقه ابر مي‌داند و معتقدند احداث اين جاده به جنگل زيباي ابر و اکوسيستم منطقه آسيب جدي مي‌رساند. و مي‌تواند اين جنگل را که بدون شک يکي از منحصر به فردترين و زيباترين زيست‌بوم‌هاي ايران محسوب مي‌شود با ادامه عمليات راهسازي در اين منطقه براي هميشه محو کند
مجابي: مخالفت با جاده سازي تا آخرين لحظه
در خواست 151 نماينده مجلس از رئيس جمهوري براي تسريع در ساخت جاده در جنگل ابر در حالي مطرح شده که کارشناسان معتقدند احداث اين جاده جنگل ابر را نابود مي‌کند. محمد مجابي معاون سازمان حفاظت محيط زيست در اينباره مي‌گويد: سازمان محيط زيست در نامه هايي در دوران مختلف مخالفت خود را اعلام و معتقد است اين جاده به جنگل زيباي ابر و اکوسيستم منطقه آسيب جدي مي‌رساند.معاون توسعه مديريت،حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص خواسته نمايندگان مجلس و مشکلات حاصل از اجراي شدن جاده جنگل گفت: اميدواريم تصميم جديد نمايندگان در خصوص جاده ابر کارشناسان باشد. آنچه که در مورد جاده زرين گل به سمت شاهرود قابل تامل است وجود جاده اي قديمي به نام گاز است که قابل استفاده و دسترسي است. وي افزود: آنچه که نمايندگان مجلس و نماينده علي آباد کتول پيگيري مي‌کنند جاده اي است که از ارتفاعات سلسله جبال البرزعبور مي‌کند و در اکوسيستم جنگل هاي هيرکاني به سمت شاهرود قرار ميگيرد، که در برخي از قسمت هاي اين مسير ما با شيبي بيش از پنجاه درصد روبرو هستيم که اين ميزان شيب تندي براي جاده زدن خواهد بود. مجابي اضافه کرد: بر همين اساس سازمان محيط زيست طي نامه هاي در دوران مختلف اعلام کرده است با توجه به اينکه اين منطقه، جنگل بکر و حيات وحش منحصر به فردي دارد نياز به دقت و توجه بيشتري براي رفع مسايل مربوط به آن است.اين در حاليست که جاده مورد نظر در ارزيابي زيستي مورد تاييد قرار نگرفته است.
جنگل ابر در ليست مناطق چهارگانه قرار مي‌گيرد
مدير کل زيستگاه ها و امور مناطق دراين باره گفت: اقدامات لازم براي قرار گرفتن جنگل ابر بعنوان منطقه حفاظت شده شروع شده است. فرهنگ قصرياني ادامه داد: براي قرار گرفتن جنگل ابر تحت مديريت مناطق چهارگانه نياز به موافقت دو ارگان سازمان جنگل ها و مراتع کشور و وزارت صنايع و معادن وجود دارد که خوشبختانه توانسته ايم موافقت وزارت صنعت و معدن را جلب کنيم و اقدامات لازم براي جلب رضايت سازمان جنگل ها و مراتع نيز در دست اقدام است. قصرياني اظهار داشت: متاسفانه با اينکه بارها سازمان حفاظت محيط زيست غير اصولي بودن جاده ابر بدليل داشتن جايگزين ها مناسب تر و فرسايش، شيب و نابود شدن گونه هاي حيات وحش و گياهي منحصر به فرد را مطرح کرده اما باز هم دست بردار نيستند اما چون متولي اصلي جنگل ابر در حال حاضر در اختيار سازمان جنگل ها و مراتع کشور است کسي به حرف محيط زيست گوش نمي‌دهد.
جاده جنگل ابر تجارت استان را تسهيل مي‌کند
نوروزي نماينده علي آبادکتول گفت: اجراي جاده علي آباد کتول و شاهرود در دولت نهم و دهم سه بار مصوب شده است و ما اميدواريم با حضور رياست محترم جمهور در استان گلستان مسئله هشت کيلومتر باقي مانده نيز حل بشود. نوروزي به اهميت اين جاده براي منطقه اشاره کرد واظهار داشت: جاده اي که در حال اجرا است بعنوان يک جاده خوش ييلاقي است و مسايل تجاري استان را تسهيل مي‌بخشد. وي ادامه داد: اجراي اين جاده باعث صرفه جويي در انرژي و وقت مي‌گردد و مي‌تواند مسيري که دو ساعت ونيم پيمودنش به طول مي‌انجامد به 45 دقيقه کاهش دهد.
احداث جاده حيات وحش را به مخاطره مي‌اندازد
خسرو ساقب طائبي عضو هيات علمي سازمان جنگل ها و مراتع در خصوص جاده جنگل ابر افزود وقتي جاده اي با هر درجه اي بخواهد از يک منطقه کوهستاني عبور کند بطور قطع فضايي را در جنگل ايجاد خواهد کرد. صاقب طائبي بيان داشت: در واقع روستا هاي زيادي در اين منطقه وجود دارد که وابسته به اقليم جنگلي هستند و تامين آب از چشمه هاي اين منطقه و مسايل کشاورزي آن ها نيز به اين اقليم گره خورده است و اينکه احداث جاده مي‌تواند ارتباطات حيات وحش را با مخاطرات جدي روبرو کند.
کمپين اعتراضي به ساخت جاده در جنگل
در پي درخواست 151 نماينده مجلس از رئيس‌جمهوري مبني بر اجراي جاده جنگل ابر، تشکل‌هاي زيست‌محيطي کشور با امضاي طوماري خطاب به دکتر روحاني خواستار ارتقاي ضريب حفاظتي جنگل ابر و جلوگيري از ساخت جاده در آن شدند. اين در حالي است که ساخت جاده سازي در ابر با آغاز به کار دولت روحاني از سوي سازمان محيط زيست متوقف شده بود.بر همين اساس حنيف رضايي، عضو هيات مديره ستاد مردمي حفاظت از جنگل ابر در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري آنا، از امضاي طوماري توسط فعالان محيط زيست خبر داد.به گفته وي، تشکل‌هاي جمعيت ديده‌بان طبيعت شاهرود، موسسه شاهوار زيست، رفتگران طبيعت استان سمنان، گروه کوهنوردي پديده شاهرود، انجمن صلح آب شاهرود، رفتگران طبيعت استان گلستان، ديده‌بان ميانکاله بهشهر، موسسه ديده‌بان کوهستان تهران، انجمن کوهنوردان ايران، موسسه سبزانديشان اراک، رفتگران طبيعت استان مازندران، انجمن دوستداران دماوند کوه، گروه مهرگان طبيعت نکا، گروه فرهنگي ورزشي گرگان، موسسه کوهستان سبز تهران، کانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست تهران،‌ صدها شخصيت حقيقي ديگر، از جمله تشکل‌هاي امضاکننده اين طومار هستند.

روياي ابر
جنگل ابر مانند تاجي بر بلندي رشته کوه ها در امتداد قله 4 هزار متري شاهوار و بعد از عبور از باغ هاي بسطام خودنمايي مي‌کند. در اين جنگل ابرها آنقدر به درخت ها نزديکند که گمان مي‌کنيد جنگل بر روي ابرها سوار است و شما در ميان آنها در حال حرکت هستيد. آب و هواي خاص اين جنگل، درختان متفاوتي را در خود پرورش مي‌دهد که برخي از اين درخت ها با شکل خاص خود روي زمين خزيده اند و جنگل را از زيبايي خود سرشار کرده اند. از يک سو قدمت اين جنگل که جز بقاياي دوران سوم زمين شناسي است و از سوي ديگر وجود 85 نوع گونه گياهان چوبي به همراه گونه هاي گياهي نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار و… جنگل ابر را به موزه اي طبيعي تبديل کرده است. جنگل ابر شاهرود يکي از زيباترين و خوش آب و هوا ترين جنگل هاي دنيا است که در مسير جاده شاهرود – گرگان اين جنگل با گونه هاي گياهي و جانوري نادر در مجاورت روستاي ابر واقع شده و از آنجا که در اغلب مواقع فضاي اين جنگل را پوششي از اقيانوسي از ابر فراگرفته به اين نام مشهور است و به باور بسياري از گردشگران زيباترين چشم انداز طبيعت ايران محسوب مي‌شود. ارتفاع زياد جنگل از سطح دريا، پائين بودن درجه حرارت درفصل گرما و وجود چشمه‌سارهاي فراوان و پوشش جنگلي متنوع از شاخصه‌هاي اين جنگل است.جنگل ابر يکي از بانکهاي گياهان دارويي سرشار در کشور شناسايي شده است، که همه ساله مشتاقان و علاقه مندان را از گوشه کنار جهان به سوي خود دعوت مي‌کند. در جنگل ابر آسمان به زمين مي‌آيد، از قبل خبر نمي‌کنند و هر وقت دلشان بخواهد مي‌آيند هر وقت هم که دلشان بخواهد مي‌روند. مجاورت دو ناحيه کم فشار و پرفشار (دشت گرگان و منطقه ابر) باعث شده هر وقت زمين انرژي مي‌گيرد ابرها جابه‌جا شوند.

http://khabarfarsi.com/ext/11264117

حسین محمودی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افزایش حیوانات پستاندار لرستان به 43گونه

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: 39 گونه پستاندار استان به 43 گونه افزایش یافت.

مهندس نبیاله قائدرحمتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه لرستان،بیان کرد: وجود خدنگ در لرستان تا همین چند سال پیش انکار و حتی در کتاب‎های مرجع پستانداران ایران وجود نداشت اما چند وقتی است که سر و کله‎ آن در لرستان در مناطق مختلف استان پیدا شده است.

وی اضافه کرد: لرستان با برخورداری از یک چهارم تنوع‌زیستی کشور یعنی 25 درصد جزء برترین استان‎های برخوردار از تنوع زیستی در کشور بوده و این میراث گرانبهایی است که وظایف همگی ما را در حفاظت از این مهم سنگین می‎کند.

قائدرحمتی یادآور شد: لرستان در آمارهای قبلی دارای 39 گونه پستاندار بود اما در این چند سال اخیر با مشاهده کاراکال، خدنگ بزرگ و کوچک، سنجاب درختی این تعداد به 43 پستاندار افزایش یافته که امیدواریم با مساعدت مسئولان کشوری و استانی بتوانیم این سرمایه عظیم را به سلامت به نسل‎های آینده بسپاریم