درگیری مسلحانه و شلیک با اسلحه جنگی به سمت محیط بانان سفیدکوه خرم آباد

ارسال کننده خبر غلامرضا اخلاقی

درگیری مسلحانه و شلیک با اسلحه جنگی به سمت محیط بانان سفیدکوه خرم آباد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز پنجشبه ۱۳۹۳/۹/۶ ساعت ۱۶ نیروهای یگان محیط زیست منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد حین کنترل ارتفاعات با تلسکوپ متوجه حضور و شلیک های پیاپی گروهی از شکارچیان غیرمجاز در ارتفاعات موسوم به مروق ایوان می شوند.

بلافاصله محیط بانان در قالب ۳ اکیپ ۲ نفره از سه مسیر مختلف عازم ارتفاعات بالای ۳۷۰۰ متر سفیدکوه می شوند. محیط بانان مطمئن بودند با توجه به مسافت طولانی تا پایین دست در صورت تاریک شدن هوا شکارچیان شب را در کوه بیتوته خواهند کرد. پس از مدتی پیاده روی هوا تاریک شده و  هر سه گروه مامورین نیز شب را در کوه سپری کرده و صبح فردا مجددا برای بازداشت متخلفین وارد عمل می شوند.

 

مسئول منطقه حفاظت شده سفیدکوه در این باره گفت: صبح روز بعد (جمعه ۱۳۹۳/۹/۷) اقدام برای برخورد قانونی با متخلفین آغاز شده و پس از ساعتها پیاده روی در ساعت ۱۶٫۳۰ عصر اولین گروه از محیط بانان با دو شکارچی متخلف مواجه می شوند.

علیرضا رحیمی اظهار داشت: شکارچیان متخلف که مسلح به یک قبضه سلاح جنگی ژ-۳ و یک قبضه سلاح جنگی M1 بودند با مشاهده مامورین اقدام به فرار نمودند.

متخلفین حین فرار به سمت سایر مامورین که از مسیر دیگری در حرکت بودند نزدیک شده و پس از مدتی با گروه دوم محیط بانان روبرو شدند.

پس از مواجه شکارچیان با گروه دوم مامورین، فرمان ایست توسط محیط بانان صادر می شود.

در این لحظه یکی از شکارچیان بدون توجه به اخطارهای مامورین مبنی بر زمین گذاشتن اسلحه ها، با اسلحه M1 به سمت محیط بانان شلیک می کند.

پس از شلیک چندین گلوله به سمت محیط بانان یکی از فشنگ ها در اسلحه متحلف عمل نکرده و در این لحظه محیط بان کامران سپهوند و مراد فلاحی از پشت سر با شکارچی گلاویز شده و وی را خلع سلاح می کنند.

متخلف دوم که یک اسلحه جنگی ژ-۳ و یک کوله پشتی به همراه داشت از درگیری همدست خود با مامورین استفاده نموده و متواری می شود.

یکی از گلوله های شلیک شده از سوی این شکارچی متخلف درست به زیر پای محیط بان چنگیز نیازی برخورد نموده و با خوش اقبالی تنها کشف وی را سوزانده است.

از متهم دستگیر شده یک قبضه اسلحه جنگی M1 دوربین دار، تعداد ۹ عدد فشنگ جنگی (به غیر از گلوله های شلیک شده)، لاشه یک کل وحشی حدودا ۴ ساله که شاخهایش بریده شده بود و لاشه یک بزغاله وحشی از درون کوله پشتی کشف و ضبط گردید.

متهم پس از انتقال به پایین ارتفاعات و تشکیل پرونده تخلف به مراجع قضایی معرفی شده و هم اکنون با دستور قاضی در بازداشت موقت بسر می برد.

متهم متواری نیز کاملا شناسایی شده و درخواست صدور حکم جلب وی نیز به مقام قضایی ارائه شده است.

با توجه به اینکه کوله پشتی متخلف فراری نیز کاملا پر بود به احتمال فراوان یک یا دو لاشه خرد شده کل و بز وحشی نیز درون کوله وی قرار داشته است.

این بار چنگیز نیازی خوش اقبال بود که گلوله متخلفین با بدن وی برخورد نکرد و موجب آسیب دیدگی یا شهادت این محیط بان نشده است.

تعدادی از اهالی منطقه ای به نام بسطام در حاشیه منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد از تفنگچیان شروری هستند که از درگیری مسلحانه و شلیک مستقیم به سمت مامورین هیچ ابایی ندارد.

آذرماه سال ۱۳۸۷ محیط بان علیراست چگینی چند روز پیش از بازنشستگی در همین نقطه در جریان درگیری با شکارچیان متخلف از اهالی بسطام، هدف گلوله اسلحه ژ-۳ قرار گرفت.

علیراست چگینی که در آن زمان هفت فرزند داشت روی دست سایر همکارانش شهید شد و ضارب وی نیز در همان صحنه درگیری توسط سایر محیط بانان بازداشت گردید.

ضارب محیط بان چگینی پس از مدتی با حکم قصاص به دار آویخته شد. با وجود این حوادث تلخ و بی سرپرست شدن خانواده محیط بان چگینی و اعدام قاتل وی، شرارت های تعدادی از اهالی این منطقه همچنان ادامه داشته و با انواع سلاح جنگی به غارت طبیعت سفیدکوه و درگیری با محیط بانان مظلوم این منطقه می پردازند.