توله خرس قهوه ای با فداکاری مرد روستایی از مرگ نجات یافت

ارسال کننده خبر آرش عباسی

توله خرس قهوه ای با فداکاری مرد روستایی از مرگ نجات یافت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روستای امامزاده سرپیر به عنوان محل گدار و کریدور عبور و مرور حیات وحش منطقه حفاظت شده سبزکوه چهارمحال و بختیاری مطرح است. بیشتر سکنه این روستا به شهرهای مجاور مهاجرت نموده اند و عده کمی از اهالی هنوز در این روستا ساکن هستند.

روز چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ به دلیل بارش برف اخیر و مشکل عبور و مرور وسایل نقلیه در این منطقه کوهستانی، یکی از اهالی روستا برای تامین آذوقه، با پای پیاده راهی شهر می شود. آقای صفر صالحی پس از حدود ۱۴ کیلومتر پیاده روی در بین راه متوجه یک خرس در استخر کشاورزی باغات می شود.

 

آقای صفر صالحی با حس مسئولیت پذیری از ادامه مسیر خود به سمت شهر منصرف شده و جهت دریافت کمک از اهالی برای نجات خرس مسیر ۱۴ کیلومتری را به روستا بازمی گردد.

این فرد طبیعت دوست به همراه سه نفر دیگر از اهالی روستا (عطا اله صالحی، ولی اله صالحی، محمد صالحی) پس از تماس تلفنی و اطلاع رسانی به اداره محیط زیست به محل استخر بازگشته و تا رسیدن محیط بانان توله خرس را که به شدت گرسنه و بی قرار بود با چیدن سیب از درختان باغ و ریختن به درون استخر تغذیه میکنند.

آقای صفر صالحی پس از اطمینان از حضور محیط بانان محل را ترک کرده و مجددا عازم شهر می شود.

پس از مدتی محیط بانان نیز از راه می رسند اما به دلیل کمبود امکانات و در اختیار نداشتن دارت بیهوشی عملیات نجات خرس با مشکل مواجه می شود.

بر اساس ردپاهای بجا مانده از یک خرس بالغ در اطراف استخر مشخص می شود که مادر توله خرس شب گذشته تلاش زیادی برای نجات بچه اش کرده اما موفق به بیرون کشیدن توله خرس از دورن استخر نشده و با روشن شدن هوا از محل فاصله گرفته است.

یکی از محیط بانان قصد ورود به درون استخر و بالا کشیدن توله خرس را داشته است که با توجه به جثه نسبتا بزرگ توله خرس و احتمال حمله جانور به محیط بان، سایر نیروها وی را از این اقدام منصرف می کنند.

نهایتا محیط بانان یک تنه خشکیده درخت را از درون باغ پیدا کرده و با کمک اهالی روستا تنه درخت را به درون استخر وارد می کنند و بچه خرس با استفاده از همین تنه درخت خود را بالا کشیده و از استخر خارج می شود.

توله خرس قهوه ای بلافاصله پس از خروج از استخر به سمت زیستگاه خود در ارتفاعات سبزکوه فرار می کند.

با توجه به سرمای شدید هوا و دورافتاده بودن استخر کشاورزی در صورت عدم اطلاع رسانی از سوی صفر صالحی قطعا توله خرس قهوه ای پس از چند روز بر اثر گرسنگی و سرما تلف می شد.

از چپ به راست: آقایان عطا اله صالحی، ولی اله صالحی، محیطبان عید عدنانی، محیط بان فرود آقائی، محمد صالحی

اقدام آقای صفر صالحی و سایر اهالی روستا در نجات توله خرس قهوه ای نشان از فرهنگ بالا و حس مسئولیت پذیری این هموطنان روستایی دارد. اگرچه این عمل نیک به هیچ وجه قابل جبران نیست اما بطور حتم شایسته تقدیر و تشکر از سوی مردم طبیعت دوست و مسئولان محیط زیست کشور می باشد.