مناظره ای برای دریاچه اورمیه!

ارسال کننده خبر مسعود عاقبت اندیش

مناظره ای برای دریاچه اورمیه!

مناظره تلویزیونی با عنوان راهکارهای نجات دریاچه با حضورنمایندگان دولت ، مجلس، کارشناسان محیط زیست و بخش کشاورزی با حضور سعود تجریشی، جواد جهانگیرزاده ، عیسی کلانتری، غلامرضا نوری و حسن حیدری امروزساعت ۱۶:۳۰ درحالی برگزارشدکه اغلب صاحب نظران از نحوه برگزاری وتعیین سئوال برنامه بصورت پیامکی ایراد گرفته بودند.

چیچست نیوز در این باره می نویسد، در این برنامه نظرسنجی پیامکی که قبل از شروع برنامه نظر مخاطبان را درباره موضوع مناظره با یک سوال گزینشی! و چند گزینه جویا شده بودنددرموضوع نظرسنجی این هفته برنامه مناظره اینگونه آمده بود که”به نظر شما دولت در مواجهه با پدیده خشکسالی دریاچه ارومیه کدام گزینه را در اولویت قرار دهد؟” که ۲ گزینه احیای دریاچه ارومیه و معیشت کشاورزان منطقه پاسخ هایی بود که مخاطبان تنها حق انتخاب یک گزینه را داشتند.

همچنین در گزارش دورنا نیوز در این باره آمده است که در ابتدای این برنامه مسعود تجریشی رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به دلایل خشک شدن این دریاچه اظهار داشت: در ابتدای انقلاب اسلامی اراضی سطح کشت این منطقه ۳۲۰ هزار هکتار بود که در حال حاضر به ۴۵۰ هزار هکتار رسیده است که این میزان بیش از سطح مورد نیاز است. همچنین در ۱۵ ساله اخیر که با خشکی روبه‌رو بوده‌ایم در بسیاری از این مناطق ۱۶ هزار اراضی کشاورزی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: تغییر الگوی مصرف یکی دیگر از دلایل خشک شدن دریاچه است که به سمت افزایش سطح زیر کشت محصولاتی رفتیم که مصرف بالای آب دارند. در عین حال افزایش چغندر و انگور و تبدیل زمین‌های زراعی به باغی از این جمله محصول می‌شوند.

تجریشی یادآور شد: در طی سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۷۴ بارندگی کشور ۳۸۵ میلی متر بود که این میزان در دهه ۷۰ به ۳۱۷ میلی متر رسید که ۱۷ درصد از بارندگی کاهش یافت که این موضوع باعث شد ۸٫۸ میلیارد متر مکعب آب دریاچه های کشور به ۷ میلیارد مکعب کاهش یابد لذا آبی که در گذشته در دریاچه ارومیه حدود ۵ میلیارد متر مکعب بود به نصف کاهش یافت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: احیای دریاچه ارومیه باید با در نظر گرفتن واقعیت‌های منطقه انجام شود.

جواد جهانگیرزاده در برنامه تلویزیونی مناظره شبکه یک با موضوع احیای دریاچه ارومیه افزود: امروز هیچ کس در کشور مدافع این نیست که نباید دریاچه ارومیه احیا شود اما سوال اینجاست که چرا برای احیای دریاچه ارومیه یا باید کشاورزی از بین برود یا این‌که دریاچه را احیا نکنیم.

وی اضافه کرد: ۲۰ درصد شاغلان منطقه به کشاورزی مشغولند و از سال ۱۳۹۰ تاکنون ارزش افزوده کارشان دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

جهانگیرزاده ادامه داد: چرا امروز کشاورزان باید چوب کم‌کاری‌های گذشته را بخورند. در این‌که در وضعیت امروز دریاچه ارومیه شرایط جغرافیایی نیز دخیل است شکی نیست اما دولت برای جلوگیری از این مسئله برخی سدهای منطقه را تعطیل کرده است در حالی که امروز این سدها آب شرب آینده جمعیت ارومیه را که بیش از ۷ برابر شده است، تأمین می‌کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر نه مردم و نه مسئولان و نه نمایندگان مجلس نمی‌دانند که دولت دقیقاً چه کاری می‌خواهند انجام دهد و تمامی کارها نیز در تهران تجمیع شده است و از راه دور مدیریت را انجام می‌دهند.

در ادامه این برنامه حسن حیدری پژوهشگر اقتصاد کشاورزی به عنوان یکی دیگر از میهمانان برنامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: انتقادی که دارم به صدا و سیما و مجریان برنامه است. سوالم این است که چرا با تعیین کردن چند اولویت محدود برای دولت مسائل را به طور واقعی تبیین نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: باید مسائل به طور دقیق تدوین شود تا بتوانیم روی آن فکر کنیم و برای آن راه حل مناسب انتخاب کنیم.

حیدری تصریح کرد: ما امروز در کشور خود با محدودیت‌های آبی مواجهیم اما به خاطر مسائل بین‌المللی و حتی شرایط جغرافیایی باید با تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی امنیت غذایی کشور را تأمین کنیم.