معاون رئیس جمهور ایران: دعا می کنیم برای نجات دریچه اورمیه، بارش ها استمرار داشته باشد

ارسال خبر مسعود عاقبت اندیش

اؤیرنجی سسی معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور ایران گفت “بارندگی های چند روز اخیر دلسوزان دریاچه اورمیه را امیدوار کرده و دعا می کنیم این بارش ها استمرار داشته باشد.”

به گزارش واحد رصد اخبار اؤیرنجی سسی، وی که برای بررسی وضعیت دریاچه اورمیه به منطقه سفر کرده بود ضمن بازدید از آخرین وضعیت دریاچه اورمیه و تالاب های پیرامون آن خط انتقال آب از رشکان به جزیره اشک در دریاچه اورمیه را افتتاح کرد.
وی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران عزم دولت برای احیا دریاچه اورمیه را بسیار جدی اعلام کرد و گفت: به زودی خبر قطعی شدن اعتبارات دریاچه اورمیه به رسانه ها اعلام می شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پارک ملی دریاچه اورمیه با مشارکت کلیه دستگاه های مرتبط احیا می شود بنابراین لازمه احیا این دریاچه نیازمند همکاری همه ادارات بوده و در کنار آن نقش مردم و سمن ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

ابتکار تصریح کرد: بارندگی های چند روز اخیر دلسوزان دریاچه اورمیه را امیدوار کرده و دعا می کنیم این بارش ها استمرار داشته باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از این مراسم در جمع تشکل‌های مردمی محیط زیست آزربایجان غربی حاضر شد و از سلسله اقداماتی خبر داد که باید در بزرگراه کلانتری که از میانه دریاچه اورمیه می گذرد خبر داد و اظهار کرد: باید شرایط وصل شدن دریاچه در نقاط مختلف این میانگذر فراهم آورده شود.
وی در عین حال تغییرات در حوزه کشاورزی را یکی از سرفصل های مهم در راهکارهای نجات دریاچه اورمیه اعلام کرد و گفت: اگر می خواهیم دریاچه احیا شود حتما باید الگوهای کشت کشاورزی در این حوضه آبریز تغییر یافته و بهینه شوند.
در این مراسم حسن عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی نیز اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی از رصد وضعیت دریاچه اورمیه هم اینک تراز اکولوژیکی آن با 30 سانتی متر افزایش به رقم 1270.44 سانتی متر رسیده است.
وی تصریح کرد: هم اینک بسیاری از گونه های جانوری مثل سابق در دریاچه اورمیه حضور ندارند چون میزان شوری دریاچه که در حالت عادی بین 180 تا 220 گرم بود به 400 گرم در لیتر رسیده است.
معاون رئیس جمهور عصر امروز در جلسه ستاد احیا دریاچه اورمیه که با حضور استانداران آزربایجان غربی و شرقی و کردستان در اورمیه برگزار می شود شرکت می کند.