یک تانکر حاوی مواد نفتی در نزدیکی سد وحدت سنندج واژگون شد

 ارسال خبر اردلان فضلی
یک تانکر حاوی ماده نفتی مازوت که از پیرانشهر عازم بندر امام خمینی(ره) بود و در ۱۶ کیلومتری شهر سنندج، کنار پل مشرف به سد وحدت واژگون شد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان در این باره گفت: خوشبختانه تیم نظارتی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان تنها با فاصله  ۱۰ دقیقه از زمان وقوع حادثه به محل رسیده و اقدامات کنترلی در این زمینه آغاز می شود.
عبدالوحید ریاضی فر بیان کرد: با توجه به اطلاع رسانی صورت گرفته و در فاصله کم، تیم دوم محیط زیست به محل حادثه اعزام شد و پس از آن نیز شرکت مربوطه که وظیفه پاکسازی را بر عهده دارد کارهای لازم جهت رفع آلایندگی و زدودن مازوت ریخته شده در محل را آغاز کرد.
وی با اشاره به حضور نیروهای راهداری، پایانه ها و همچنین پلیس راه در محل حادثه گفت: خوشبختانه همت جمعی در این خصوص شکل گرفت و با توجه به خشک بودن بستر رودخانه اجازه ورود مواد سوختی به داخل آب پشت سد داده نشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان یادآور شد: تقریبا می توان گفت که با تلاش های صورت گرفته در طول چند ساعات تمامی اقدامات مورد نیاز در این بخش صورت گرفت و هم اکنون نیز قرار است که خاک های آلوده شده در محل وقوع حادثه نیز از این محل جابجا شود.
وی با بیان اینکه خوشبختانه تا این لحظه اجازه ورود مازوت ریخته شده  به آب پشت سد داده نشده است، عنوان کرد: تلاش می شود که با جابجایی خاک های آلوده شده زمینه برای مدیریت هر چه بهتر این حادثه فراهم شود و مردم سنندج مطمئن باشند که این موضوع به صورت ویژه و در نهایت با دقت دنبال و پیگیری می شود.
داستان تردد تانکرهای حاوی مواد سوختی در جاده های استان کردستان و واژگون شدن آنها به کابوس اصلی آلودگی های زیست محیطی در این استان تبدیل شده و علیرغم هشدارهای مختلف در خصوص ساماندهی این حوادث متاسفانه تاکنون اقدامی عملی در این بخش صورت نگرفته است.
وضعیت نامناسب جاده های کردستان از یک سو و نبود نظارت های لازم از سوی دیگر باعث شده است تا تردد این تانکرهای مواد سوختی در جاده های استان به کابوس اصلی برای آلودگی های محیط زیست تبدیل شود، چراکه هر چند مدت یک بار خبر واژگونی یکی از این تانکرها در جاده های کردستان منتشر و موجی از نگرانی را در بین مردم ایجاد می کند.
هر چند که در گذشته تنها تانکرهای حاوی مواد سوختی شرکت های داخلی در جاده های استان کردستان تردد می کردند ولی متاسفانه چند سالی است داستان تردد تانکرهای عراقی به ویژه در جاده مریوان – سنندج آغاز شده است و وضعیت نامناسب این جاده از یک سو و همچنین وجود پیچ های خطرناک از سوی دیگر باعث شده است که میزان واژگونی ها در این بخش افزایش یابد.