بارورسازی ابرها‌ غیرکارشناسی است‌

ارسال خبر حسین محمودی
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست موضوع بارورسازی ابرها در حوزه دریاچه ارومیه را غیرکارشناسی عنوان کرده و گفت: ما روش‌های مختلفی را در حوزه دریاچه داریم که مهم‌ترین آن اصلاح الگوی آبیاری و کشاورزی است.

به گزارش فارس، معصومه ابتکار صبح امروز در آیین افتتاح مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه در تبریز اظهار کرد: هر چند در این مورد صحبت‌هایی می‌شود ولی صحبت با بحث کارشناسی فرق دارد و مصوبات کار‌گروه ملی نجات دریاچه ارومیه خیلی به این موضوع نپرداخته است.

وی با اشاره به آخرین اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: مجموعه الزاماتی که در کار گروه نجات دریاچه ارومیه به تصویب رساندیم، یک مجموعه اقداماتی بوده که بین نهادهای مختلف تقسیم شده است.

ابتکار افزود: در این بین بحث‌هایی مثل پایش، لایروبی و احیا رودخانه‌ها، بازنگری‌های در مورد سدها، آموزش کشاورزان، اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی آبیاری مطرح بوده که تمام اینها به شکل یک مصوبه در دولت مطرح شده و اصلاحات آن در کار‌گروه‌ها بررسی شده و فکر می‌کنم در جلسه آینده دولت مطرح شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه موضوع دریاچه ارومیه هم اکنون در دستور کار دولت است، گفت: ولی موضوعاتی این اواخر پیش آمده که به مصوبه دریاچه ارومیه نوبت نرسیده و امیدواریم در جلسه بعدی تمام این طرح‌ها به تصویب برسد. وی ادامه داد: با تصویب این طرح‌ها، بخش‌های مختلف و سه استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان و دستگاه‌های مرتبط با یک هماهنگی و برنامه تدوین شده به وظایف خود عمل خواهند کرد.

ابتکار اظهار کرد: امروز هم برای بازدید از طرح‌های آموزش کشاورزان و زنان روستایی به منطقه می‌رویم تا با مردم گفت‌وگویی داشته باشیم. وی با اشاره به افتتاح مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه در تبریز گفت: ما در استان‌های مختلف مراکز پایش را برای پایش وضعیت محیط زیست و خصوصا شهرهای بزرگ در دست اقدام داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت وجود این مرکز در تبریز تصریح کرد: ولی این منطقه یک مرکز پایش و آینده پژوهی خیلی تخصصی است چرا که واقعا به پارک ملی دریاچه ارومیه اختصاص دارد و سنجش مداوم وضعیت این دریاچه بسیار مهم است.

به گفته‌ ابتکار، این مرکز برای پیشبرد طرح‌ها و اطلاع از درصد میزان پیشرفت و اینکه ما باید چه چشم‌اندازی را تعریف کنیم و این مطالعات برای آینده و اینکه چه مسیری را دریاچه در آینده طی خواهد کرد، اهمیت فراوانی دارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: به علت بارندگی‌های اخیر کمی وضعیت دریاچه بهتر شده و جای امیدواری دارد ولی در حالت کلی با توجه به تهدیدهای جدی که برای دریاچه ارومیه وجود دارد و با توجه به شرایط بحرانی که در آن قرار دارد، لزوم و اهمیت این مرکز بسیار احساس مشخص است.

ابتکار با تاکید بر اهمیت مشارکت دستگاه‌های مختلف در مورد موضوع دریاچه ارومیه گفت: امیدواریم بتوانیم با هماهنگی بخش‌های مختلف و حمایت‌های استاندار آذربایجان‌شرقی که نقش ویژه‌ای در این مورد خواهند داشت و همکاری استان آذربایجان‌غربی، همه دستگاه‌هایی که در ارتباط با این قضیه مسئول هستند مثل وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی همه بتوانیم با هم برای حل این معضلات مشارکت داشته باشیم.

http://khabarfarsi.com/ext/10958056

حسین محمودی