شيوخ عرب در کمين هوبره‌هاي کاشمر

ايرن: رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان کاشمر با بيان اينکه در حال حاضر هوبره از جمله حيواناتي است که در زمره پرندگان حمايت شده قرار دارد، گفت: علاقه شيوخ عرب به اين پرنده، موجب شده در معرض خطر انقراض قرار بگيرد.
مهندس توکلي در گفت‌وگو با (ايسنا) – منطقه خراسان، افزود: شکار بي‌رويه، وجود دشمنان طبيعي مانند روباه، شاهين و بالابان و تخريب زيستگاه از جمله عواملي ديگري است که موجب کاهش جمعيت اين پرنده شده است.

وي همچنين به مشخصات اين پرنده اشاره و اظهار کرد: اين پرنده داراي پر و بال قهوه‌اي شني با زير تنه خاکستري سفيد همراه با دسته پرهاي سياه و سفيد بلند است که از دو طرف گردن آويزان بوده و حالت دامن مانند دارد؛ چشم‌هايش زرد و درشت است و هنگام قوز کردن هماهنگي کاملي با محيط اطراف خود دارد.
وي ادامه داد: انتهاي شاهپرهاي بال سياه بوده که در زمستان سطح پشتي شاهپرهاي ثانويه سفيد رنگ مي‌شود، پروازي سنگين و آهسته و بال‌هايي باريک و دم نسبتا بلندي دارد؛ همچنين داراي گردن و پاهاي نسبتا بلند و منقاري سخت است.
رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان کاشمر با اعلام اينکه زيستگاه اين پرنده در مناطق شني و تپه ماهورهاي شن زاري، بيابان‌ها و نواحي کويري با بوته‌هاي پراکنده يا علف‌هاي کوتاه و حاشيه گندم زارها بوده و روي زمين لانه‌سازي مي‌کند، اظهار داشت: پراکنش اين پرنده در ايران به صورت بومي و مهاجر ديده مي‌شود که در دشت‌هاي جنوب کاشمر هم مشاهده شده است.
وي در خصوص عادات و رفتار اين پرنده گفت: اين گونه جانوري به آرامي گام برمي‌‎دارد، اغلب خود را از ديد ديگران مخفي مي‌کند، در هنگام احساس خطر به سرعت مي‌دود و کمتر پرواز مي‌کند، در هنگام توليد مثل منزوي شده ولي بقيه اوقات در گروه‌هاي کوچک و به صورت اجتماعي ديده مي‌شود و صداي اين پرنده بسيار آرام است.