نگین فیروزه آزربایجان در انتظار نجات

رسال خبر مسعود عاقبت اندیشنگین فیروزه آزربایجان در انتظار نجات

نگین فیروزه آزربایجان در انتظار نجات

اؤیرنجی سسی، سخنگوی ستاد احیای دریاچه اورمیه گفت: بودجه اجرای مصوبات احیای دریاچه اورمیه برای فاز اول آن که در سالجاری آغاز می شود، امروز یکشنبه در هیات دولت با حضور رییس جمهوری نهایی و تصویب می شود.

به گزارش واحد رصد اخبار اؤیرنجی سسی، داود رضا عرب اظهار کرد: بودجه اجرای مصوبات احیای دریاچه اورمیه بعد ازظهر امروز با حضور رییس جمهوری در هیات دولت نهایی، تصویب و به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود.
وی افزود: سازمان ها و دستگاه های اجرای 10 روز بعد از تصویب و ابلاغ می توانند بودجه را دریافت و اقدامات عملی خود را آغاز کنند.


عرب ادامه داد:بودجه پیشنهادی ستاد احیای دریاچه اورمیه حدود 15 هزار میلیارد تومان برای یک مدت 10 ساله بوده است که برای فاز اول آن که قرار است امروز در هیات دولت به تصویب رسد و در سالجاری اجرایی شود، مبلغ هزار و 467 میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
وی گفت: تصویب بودجه مراحل مختلفی دارد که این مبلغ پیشنهادی برای فاز یک در مرحله اول مورد موافقت سازمان های مرتبط قرار گرفت و امروز نیز در هیات دولت بررسی و نهایی می شود.
سخنگوی ستاد احیای دریاچه اورمیه افزود: 27 پیشنهاد برای نجات دریاچه اورمیه به تصویب رسیده است که بعد از نهایی شدن بودجه، کارعملیاتی و اجرایی 10 مصوبه اولویت دار آغاز می شود.
وی گفت: انتقال آب زرینه رود به سیمینه رود، انتقال آب از رودخانه زاب، انتقال آب رودخانه آجی چای به دریاچه اورمیه، آبیاری تحت فشار، افزایش راندمان انتقال آب به مزارع و تهیه نقشه کاداکسر که مالکیت زمین، وسعت، نوع کشت و نحوه تامین آب آنرا مشخص می کند جزو طرح های اولویت دار برای اجرا هستند.
دریاچه اورمیه در شمال غربی ایران و در منطقه آزربایجان واقع شده است. این دریاچه طبق آخرین تقسیمات کشوری، بین دو استان آزربایجان شرقی و آزربایجان غربی تقسیم شده است.
دریاچه اورمیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
اکنون این دریاچه در شرایط بحرانی خشک شدن قرار دارد و دولت یازدهم برای نجات این حوضه آبی ستاد احیای دریاچه اورمیه را تشکیل داده است که این ستاد 27 پیشنهاد را در قالب مصوبه به تصویب رسانده است که اکر عملیاتی برخی از این مصوبات که مطالعاتی است آغاز شده است.