امضا تفاهم نامه همکاری میان سازمان محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل کشور

ارسال خبر آرش عباسی

 پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: همزمان با نخستین روز از هفته پدافند غیرعامل، تفاهم نامه همکاری مابین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل کشور در شش ماده و به مدت پنج سال تنظیم شده و به امضای دکتر معصومه ابتکار و سردار غلامرضا جلالی رسید.

پدافند غیرعامل چیست؟

پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به بکارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

امضای تفاهم نامه پنج ساله

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی محیط زیست، تفاهم نامه همکاری میان دو سازمان حفاظت محیط زیست و پدافند غیر عامل کشور در شش ماده و به مدت پنج سال تنظیم شده است.

حفظ، احیاء و بهسازی منابع و ذخایر طبیعی کشور به منظور حفاظت از اجرای تنوع زیستی و مقوله های اصلی حیات، آب، هوا، خاک و همچنین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و فراهم ساختن موجبات بهره برداری صحیح و پایداری از آنها با رعایت ضوابط حاکم بر آمایش سرزمینی مبتنی بر اصل حفاظت از منابع طبیعی کشور، همچنین مدیریت بحران های زیست محیطی و اثر خشکسالی و مخاطره زیست محیطی و منابع طبیعی همانند تخریب زیستگاه ها بر اثر آتش سوزی های عمدی و طبیعی، تهدیدات زیستی، شیمیایی و پرتوی از جمله مامویت های سازمان حفاظت محیط زیست در این تفاهم نامه قید شده است.

سازمان پدافند غیر عامل در این تفاهم نامه نیز مصون سازی کشور در برابر تهدیدات دشمنان، توسعه پدافند زیستی در حوزه های انسان، دام، غذا، آب آشامیدن، کشاورزی و محیط زیست، تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدیدات زیستی، شیمیایی و پرتوی در کشور، هماهنگ کنندگی و بکارگیری نیروهای مسلح در حوادث طبیعی کشور را متعهد شده است.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضاء این تفاهم نامه با اشاره به گزارش سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست به مجلس، ادامه بحران های محیط زیستی و وضعیت شکننده محیط زیست ایران را تهدیدی بسیار بزرگ برای کشور دانست.

ابتکار با تاکید بر پیوند محیط زیست با سلامت، اقتصاد، امنیت، اجتماع و کلیه مقوله های زندگی بشر، اظهار داشت: باید محیط زیست را از حاشیه وارد متن کنیم و با رویکردی جدی در تمام قوا، نیروهای مسلح، نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز با موضوع محیط زیست برخورد و در تمام ابعاد آن برنامه ای دقیق و علمی داشته باشیم.

دستور حرکت بدون نیاز به اذن مقام بالاتر به منظور سرعت بخشیدن به عملیات

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز با تاکید بر اینکه یکی از اهداف مهم، ایجاد هم افزایی برای استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح برای کمک به دولت است، گفت: به همین منظور، سازمان پدافند غیرعامل کشور هفته گذشته نیز تفاهم نامه ای با ستاد مدیریت بحران کشور امضاء کردند.

جلالی اظهار داشت: بنابر تاکید مقام معظم رهبری برای کمک به دولت در بحران ها و به دلیل اینکه حوزه اجرایی مقابله با حوادث و بحران ها با ستاد مدیریت بحران کشور، این تفاهم نامه منعقد و مقرر شد همکاری بین دو دستگاه در صورت وقوع حوادث و بحران ها در کشور، تقویت گردد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه این تفاهم نامه در هشت حوزه همچون امداد و نجات، استفاده از ظرفیت ترابری هوایی، زمینی، دریایی، بهره گیری از پتانسیل امداد و نجات و درمان به امضاء رسیده، گفت: به منظور اقدام سریعتر، بندی تحت عنوان دستور حرکت بدون نیاز به اذن مقام بالاتر در تفاهم نامه ثبت شده تا در مواقع ضروری، فرصت از دست نرود.

ایجاد سه قرارگاه پدافند زیستی، پرتوی و شیمیایی برای کمک به محیط زیست

جلالی، افزودن پیوست تفاهم نامه با ستاد مدیریت بحران کشور به تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و پدافند غیرعامل کشور و ابلاغ آن به دستگاه های ذیربط را اقدامی مفید و موثر جهت سرعت بخشی همکاری ها در زمان وقوع بحران هایی همچون آتش سوزی جنگل ها دانست.

وی ادامه داد: سه قرارگاه پدافند زیستی، پرتوی و شیمیایی برای کمک به محیط زیست در حوادث و تخریب های گوناگون به ویژه مقابله با آلودگی ها ایجاد شده است.

جلالی با بیان اینکه شش حوزه از جمله حوزه های انسان، دام و کشاورزی در بخش زیستی تحت پوشش این تفاهم نامه قرار خواهد گرفت، گفت: مهم ترین رویکرد ما، استفاده از تمام ظرفیت ها در جهت اهداف مشترک و برای اقدامات مشترک است.