آلودگی هوای هشت شهر صنعتی اسفناک است

فرستنده:حسین محمودی

81018716-5459918

شهرکرد-ایرنا-معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت:آلودگی هوا در هشت شهر صنعتی ایران نگران کننده و اسفناک است.
آلودگی هوای هشت شهر صنعتی اسفناک است
به گزارش ایرنا،ˈمهناز مظاهری اسدی ˈدر جمع معلمان بروجن در فرهنگسرای این شهر ، بدون نام بردن از اسامی این هشت شهر ، افزود: توسعه باید با حفظ محیط زیست و توسعه پایدار همراه باشد.

وی با ارائه آمار نگران کننده و خیره کننده ای از وضعیت ردپای اکولوژیک تاکید کرد:جای پای اکولوژیک در سرتاسر دنیا 18 میلیارد هکتار جهانی(gha) و متوسط جای پای هر فرد 7/2 هکتار جهانی بوده است.

مظاهری تاکید کرد:تنها 9،11 میلیارد هکتار جهانی ظرفیت زیستی در سال یا 1،8(یک و هشت) هکتار جهانی برای هر فرد وجود داشته است و این نشان می دهد که بشر 50 درصد بیش از ذخیره ای که در دست دارد مصرف می کند.

به گفته وی، این روش مصرف انسان ها را نیازمند به یک و نیم سیاره خاکی دیگر برای جبران مصرف خود می کند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براساس آمارهای موجود سرانه جای پای اکولوژیک ایران در سال 2012 نیز به طور تقریبی رتبه 66را در جهان دارا بوده است.

به گزارش ایرنا،رد پای اکولوژیک به معنی روند تخریب زیست محیطی و افزایش توسعه علیه محیط زیست و تخریب منابع طبیعی می باشد.

مظاهری اسدی درباره ردپای آبی مجازی نیز گفت:برای تولید یک لیوان شیر به 200لیتر آب و برای تولید یک فنجان چای به 350لیتر آب نیاز دارد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت:تولید یک کیلوگرم گوشت 15هزار لیتر آب و تولید یک تن فولاد 400هزار لیتر اب نیاز دارد.

به گفته وی،جنگ آینده در جهان جنگ آب و محیط زیست است و باید از تخریب محیط زیست جلوگیری شود.

وی گفت:اکنون 50درصد از تالابهای ایران خشک شده و یا در معرض خشک شدن قرار دارد و باید در این زمینه همه مردم حساس باشند.

مظاهری، رویکرد دولت تدبیر و امید را حفاظت از محیط زیست با مشارکت همه گروه های مردمی دانست و گفت: شورای عالی حفاظت محیط زیست با پیگیری رییس جمهوری اسلامی ایران تشکیل جلسه داد و در این زمینه دکتر حسن روحانی نکات ارزشمندی را برای حفظ و صیانت از محیط زیست ارائه کرد.

به گفته وی،سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید بر نقش مهم تشکل های زیست محیطی تاکید دارد و مدارس محیط زیستی و معلمان نیز نقش مهمی در ترویج فرهنگ صیانت از محیط زیست را دارا می باشند.

به گزارش ایرنا،در این نشست که با همکاری آموزش و پرورش شهرستان بروجن ،انجمن محیط زیستی تسنیم و اداره کل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری برگزار شد بیش از 300نفر از معلمان حضور داشتند.