14 درصد از جمعیت آهوان دشت سهرین زنجان کاهش یافته است

ارسال کننده خبر حسین محمودی

14 درصد از جمعیت آهوان دشت سهرین زنجان کاهش یافته است
زنجان – ایرنا – مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از کاهش 14 درصدی آهوان دشت سهرین زنجان نسبت به سال گذشته خبر داد.
قربانعلی محمدپور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه در دو دهه اخیر به بهانه توسعه، اشتغال و پیشرفت، مناطق حفاظت شده محیط زیست دستخوش تغییرات زیادی شده است.

وی با بیان اینکه زیستگاه های اصلی گونه های مختلف جانوری تخریب شده است یادآورشد: در برخی موارد تغییر کاربری هایی به عنوان جاده، ایجاد یک سازه صنعتی، تولیدی و خدماتی زیستگاه های جانوران بخصوص آهوان را به شکل جزیره تبدیل کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: خشکسالی های اخیر، برداشت های بی رویه، فعالیت های معدنی و توسعه ناهمگون در منطقه دشت سهرین این منطقه را تبدیل به جزیره ای کرده است که باعث شده گونه آهوان محل اصلی خود ‘دشت سهرین’ را ترک کنند.

محمدپور افزود: این مهم موجب وارد شدن شوک به این حیات وحش شده و دیگر تولید مثل سالانه این گونه جانوری در دشت سهرین انجام نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: شکار بی رویه در کشور و استان زنجان در سه سال گذشته بر کاهش تعداد گونه های حیات وحش تاثیر منفی گذاشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در سه سال گذشته در کشور و این استان، به میزان زیادی اسلحه دردست مردم و افراد نا اهل بوده که به این سلاح ها مجوز داده شده است.

محمدپور تصریح کرد: شکار بی رویه، خشکسالی، تغییر کاربری و جزیره ای شدن باعث شده تا منطقه دشت سهرین شاهد کاهش 14 درصدی جمعیت آهوان باشد.

وی با اشاره به واحدهای صنعتی آلاینده در استان زنجان خاطرنشان کرد: این مهم توسط کارگروه مخاطرات زیست محیطی در دست بررسی است