امیدی به‌نجات دریاچه ارومیه نیست

فرستنده:میترا حقیقی

11155-9499-4404-AE72-235

ایسنا: رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران گفت: با وضع فعلی دریاچه ارومیه امیدی به‌احیای این دریاچه نیست و حتی احتمال دارد که تا ۳‌سال آینده به‌کلی خشک شود.

کیومرث یزدان‌پناه افزود: درواقع اقداماتی که برای احیای این دریاچه باید انجام گیرد، شدنی نیست. به‌عنوان مثال احیای این دریاچه مستلزم تخریب ۲، ۳ سد بر رودهای بزرگ این منطقه است که حتی اگر این شجاعت را داشته باشيم که چنین اقدامی کنيم به‌دلیل غلظت بالای نمک ۵سال طول می‌کشد تا دریاچه، ‌نمک موجود را تعدیل کند.

او ادامه داد: به‌دلیل کاربری‌های کشاورزی، صنعتی و مسکونی در مسیر این رودخانه‌ها، دولت باید هزاران‌میلیارد تومان هزینه کند تا بتواند مسیر‌ آوردهای دریاچه را باز کند که همین مساله دلیل این ناامیدی را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: البته دولت نسبت به‌احیای این دریاچه اهتمام دارد و برای آن بودجه نیز پیش‌بینی کرده اما باوجود این همه مانع اقدامات چندان موثر نخواهد بود.

یزدان‌پناه تاکید کرد: حتی اگر اقدامات احیایی به‌درستی انجام شود حداقل ۱۰‌سال زمان می‌برد که دریاچه ارومیه به حالت‌های حداقلی اولیه خود بازگردد.

او درباره وزش توفان‌های نمکی در این منطقه اظهار کرد: در هیچ‌کجای دنیا توفان‌های نمکی نداریم چرا که نمک به‌دلیل سنگین بودن اصلا از زمین بلند نمی‌شود اما در‌کل خشک شدن دریاچه تبعات بسیار مخرب خود را در پی‌خواهد داشت.

این استاد دانشگاه گفت: اکنون به‌دلیل خشک‌شدن تالاب‌های استان اصفهان و ایجاد صنایع غیرمرتبط با اکوسیستم منطقه و خشکی زاینده‌رود مردم اصفهان بیش از ‌سایر مناطق کشور سرطان‌خون می‌گیرند که نشان می‌دهد نابودی اکوسیستم‌ها تا‌ چه اندازه می‌تواند مخرب باشد.