تهران در آستانه وضعیت قرمز آبی

ارسال کننده خبر غلامرضا اخلاقی

تهران در آستانه وضعیت قرمز آبی

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هشدار داد: اگر کاهش جدی مصرف و بارش مناسب در بالادست سدها نداشته باشیم، تهران در پاییز به وضعیت قرمز آبی می‌رسد.
به گزارش ایسنا، حمیدرضا جانباز صبح امروز در نشستی خبری با تشریح این که وضعیت قرمز وضعیتی است که در آن میزان مصرف پیش از تولید آب است، گفت:‌ در صورتی که روند مصرف به همین صورت بوده و شاهد کاهش جدی مصرف آب در تهران نباشیم و بارش مناسبی در بالادست سدها رخ ندهد پایتخت در پاییز به وضعیت قرمز می‌رسد.
وی با اشاره به این‌که تصفیه خانه هفتم آب تهران اواخر مهر ماه وارد مدار می شود گفت: امیدواریم با مدیریت مصرف از سوی شهروندان و بارش مناسب در پاییز از این مشکل عبور کنیم.

مدیر عامل آبفای کشور با اشاره به این‌که در یک دوره 30 ساله خشکسالی قرار داریم گفت: طرح یک فوریتی کمک به وضعیت اعتباری آب روستاها در دستور کار مجلس قرار گرفته و امیدواریم که بعد از تعطیلات مجلس مصوب شود.

وی همچنین درباره هزینه انشعاب آب و فاضلاب گفت: انشعاب‌های آب و فاضلاب هزینه های آن تا سال‌های قبل پرداخت شده مشمول افزایش هزینه نمی‌شوند این درحالی است که امسال حدود 600 هزار انشعاب آب و 600 هزار انشعاب فاضلاب مسکن مهر تامین می‌شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با تاکید بر این‌که تمام فعالیت‌های ما باید با توجه به محدودیت و فراوانی آب باشد گفت: توسعه شهرها و کشاورزی باید با نیم نگاهی به طرح های جامع تامین آب صورت گیرد.

ابلاغ طرح جامع تامین آب شرب شهرها

جانباز با اعلام خبر ابلاغ مطالعات جامع تامین آب شرب شهرهای کشور اظهار کرد:‌ سعی می کنیم در افق 25 ساله با توجه به راهکارهای تامین آب شهرها پروژه‌ها را پیش ببریم ما تاکنون نتوانسته‌ایم رشد جمعیت در شهرها را کنترل کنیم و متاسفانه با رشد روز افزون در شهرها و مراکز استان‌ها مواجه‌ایم لذا با نگاه بلند مدت نسبت به امکان تامین آب شرب شهرها باید اقدام کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در استان البرز، مشهد، شیراز و اطراف تهران با رشد جمعیتی 4.5 تا شش درصد در برخی نقاط مواجه‌ایم که این موضوع امکان خدمات رسانی مستمر و مناسب را از ما گرفته است. در آخرین جلسه شورای عالی آب تاکید بر این بود که طرح‌های توسعه کشور مبتنی بر نیم نگاهی به امکان تامین آب باشد که امیدواریم این مساله در دستور کار مسوولین قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با اشاره به عملکرد یک ساله دولت یازدهم در بخش آب (شهریور 92 تا شهریور 93) اظهار کرد: در بخش شهری 0.58 درصد افزایش جمعیت تحت پوشش داشتیم و تعداد مشترکین آب در کشور 6.5 درصد افزوده شده است.

جانباز تصریح کرد:‌در سال گذشته یک میلیون و 380 هزار انشعاب آب واگذار شده که حدود 570 هزار از آن مربوط به مسکن مهر بود. حجم تولید آب در کشور نیز در یک سال گذشته به 5.6 میلیارد متر مکعب در بخش شهرها رسید که این عدد نشان دهنده لزوم برنامه ریزی بلند مدت برای تامین آب شرب شهرها است که البته اقدامات خوبی دراین زمینه صورت گرفت.

وی با اشاره به رشد 4.1 درصدی پوشش فاضلاب شهری نیز گفت: در سال گذشته دو میلیون و 70 هزار انشعاب فاضلاب واگذار شد که این رقم بیانگر رشد 22 درصدی است. بخش عمده‌ای از این انشعاب در حدود 600 هزار انشعاب مربوط به واحدهای مسکونی مهر است.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با تاکید بر این‌که 1.9 درصد جمعیت تحت پوشش آب روستایی نیز افزایش پیدا کرده است گفت: 487 هزار روستای تحت پوشش و مجتمع به بخش آبرسانی روستایی افزوده شد و در سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب در بخش روستایی تامین شده است.

به قولمان برای عدم جیره‌بندی پایبند بودیم

جانباز با اشاره به این که پیش بینی می‌کردیم در تابستان سال 93 با سختی هایی مواجه باشیم از همان ابتدا در جلسات ستاد بحران آب در مجموعه صنعت آب و فاضلاب نشست‌هایی با این موضوع برگزار شد و برنامه جامعی در کل کشور تدوین شد گفت: این مساله منجر شد در استان‌ها شهرهایی که با بحران کم آبی مواجه بودند را رصد کردیم که البته از همان جا مطرح شد که جیره بندی در دستور کار وزارت نیرو نیست و در صورتی که برنامه ریزی برای تامین آب داشته باشیم و از سوی دیگر آب به درستی مصرف شود نیازی به جیره بندی نیست.

وی با تاکید بر این‌که تابستان 93 را با همکاری مردم وتمهیداتی را که دیدیم پشت سر گذاشتیم گفت: ما به قولمان مبنی بر عدم جیره بندی پایبند بودیم. سال 93 سال بسیار سختی بود و از اواسط آبان ماه سال جاری مترصد هستیم با برنامه ریزی که با آغاز سال جاری با توجه به پیش بینی‌های بارش‌ها داشته‌ایم، تابستان 94 را به خوبی پشت سر بگذاریم و این اطمینان را بدهیم در تامین آب شرب خللی بوجود نمی‌آید