از هر ۱۰۰ لیتر آب در ایران، ۳۵ لیتر هدر می‌رود

ارسال کننده خبر هادی نصر آبادی

از هر ۱۰۰ لیتر آب در ایران، ۳۵ لیتر هدر می‌رود

یک کارشناس منابع آب گفت: ۹ هزار کیلومتر خط انشعاب آبرسانی در تهران وجود دارد که ۳ هزار کیلومتر آن فرسوده است و از این میزان از هر ۱۰۰ لیتر آب ۳۰ تا ۳۵ لیتر هدر می رود.

تورج فتحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: ایران کشوری است که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و بعد از آخرین دوران یخبندان تاکنون همواره در معرض خشکسالی و قحطی آب قرار داشته است.

وی با بیان اینکه باید مشکل کم آبی به صورت ریشه ای و اساسی برطرف شود افزود: ابتدا وزارت نیرو باید در یک برنامه زمان بندی شده مشکل خطوط فرسوده آبرسانی و هدر رفت آب را برطرف و در گام بعدی آب شرب را از آب غیر شرب (خام) جدا کند.

وی ادامه داد: در کشوری مانند ژاپن که مشکل منابع آبی و بارندگی ندارد آبی که برای شرب استفاده می شود از آب غیر شرب که برای مصارف دیگر مانند شستشو استفاده می شود، تکفیک شده است؛ در حالی که در کشور ما همان آبی که برای شرب استفاده می شود کاربرد بهداشتی هم دارد ازاین رو مصرف آب بسیار بالا می رود.
فتحی تاکید کرد: قطعا اطلاع رسانی و آموزش هم تاثیر زیادی در کاهش مصرف آب نخواهد داشت زیرا وقتی آب شرب و خام از یک مخزن استفاده شود خود به خود مصرف بالا می رود.