مرگ سالانه 3000 نفر در تهران بدلیل آلودگی هوا

فرستنده:حسین محمودی
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به مرگ سالانه 3000 شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا گفت: متاسفانه روزانه در تهران هشت نفر به دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند.
به گزارش عرش نیوز ،محمد سالاری در چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک دهه فجر و ایام یوم الله 22 بهمن گفت: امام راحل(ره) پیام آور آزادی خواهی برای مردمی بود که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی طرحی نو را درانداختند.

وی افزود: امام راحل تاکید بسیاری از ابتدا بر نقش مردم در امور کشور داشتند و امروز تشکیل نهاد شوراها یادگار آن امام است.

و با بیان اینکه به عنوان نمایندگان مردم پایتخت وظیفه اداره این کلان شهر را به عهده داریم افزود: یقینا ساختن پایتختی که نفس کشیدن در آن لذت بخش و امید آفرین و معماری‌اش نمادی از هویت اسلامی ایرانی باشد، مهمترین وظیفه مجموعه مدیریت شهری است و این امکانپذیر نیست مگر با تفاهم و همدلی مجموعه مدیریت شهری به همراه تعامل با سایر حوزه‌ها از جمله دولت در قالب یک مدیریت یکپارچه شهری که امیدواریم محقق شود.

سالاری ادامه داد: شش ماه از شروع به کار شورای چهارم گذشته است و شاهد شورایی متفاوت با دوره‌های قبل هستیم به طوری که با وجود طیف‌های سیاسی مختلف کشور در این شورا با وزن نسبتا برابر مدیریتی نوین و برگرفته از تجربیات تلخ و شیرین گذشته به وجود آمده است.

وی افزود: از ریاست شورا تقاضا دارم تا ضمن مدیریت جلسات شورا تلاش عمده خود را در جهت تداوم این تعامل چند سویه با دولت و مجلس همچون گذشته معطوف داشته و از فرصت پیش آمده به بهترین نحو ممکن جهت تحقق مدیریت یکپارچه شهری بهره ببرد.

وی با اشاره به دیدار اعضای شورای شهر تهران با مقام معظم رهبری گفت: دو محور مهم آلودگی هوا و صیانت از محیط زیست در دیدار با ایشان مطرح شد و مورد تاکید معظم له قرار گرفت.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: تهران در سال فقط سه روز هوای پاک دارد بر همین اساس مجلس با تکاپو برای جابجایی پایتخت و اصرار برای اتخاذ راهبردی همه جانبه توسط دولت تلاش کرده است.

وی در خصوص آمار فوت ناشی از آلودگی هوای تهران گفت: سالانه حدود 2800 تا 3000 نفر در تهران جان خود را به این علت از دست می‌دهند و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان هم اعلام کرده است که آلودگی هوا مهمترین عامل سرطان‌زا است.

سالاری تاکید کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، کشور ایران بالاترین میزان شیوع سرطان را در خاورمیانه دارد و سن سرطان در این کشور به زیر 30 سال رسیده است.

وی افزود: وظیفه ما به عنوان نمایندگان شورای شهر تهران و با توجه به تحقق یکی از راهبردهای مهم 17 گانه طرح جامع تهران مبنی بر ساماندهی سیما و منظر شهرسازی ایرانی اسلامی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری است، چرا که در مدیریت شهری گذشته کارنامه قابل قبولی در جهت تحقق این راهبرد مهم دیده نمی‌شود./ایسنا