از آلودگي هوا تا يخ زدگي پرندگان مهاجر در برف اراک

فرستنده : حسین محمودی

وقتي برف بدون هماهنگي با مسوولان مي‌بارد
بارشهاي آسماني هميشه نشانه رحمت الهي بوده است و بس. نشانه اي از نعمتهاي آسمان براي زمينيان. اما براي بارش همين نعمت الهي که هواشناسي هم از قبل خبر آن را داده بود، مسئولان استاني آمادگي نداشتند به نحوي که بالغ بر70 پرنده مهاجر در تالاب ميقان اراک يخ زدند و در خيابانهاي اراک هم پخش شن و ماسه باعث دامن زدن به آلودگي هواي اراک شد.به گزارش مهر، در حاليکه شهرداري اراک از شستشوي خيابان‌هاي اراک خبر مي‌دهد اما رئيس سازمان محيط زيست استان مرکزي پديده آلودگي هواي اراک را بي ارتباط با شن و ماسه‌هايي که در ايام بارش برف براي باز شدن مسير توسط شهرداري ريخته شده، نمي‌داند.

شهردار اراک با بيان اينکه اراک جزو 8 کلانشهر است که با معضل آلودگي هوا همراه است، مي‌گويد: دستگاه‌هاي مربوطه بايد در رفع اين مهم تلاش کنند تا بتواند رضايت شهروندان را به همراه داشته باشد.

محمد ابراهيم عباسي با اشاره به تعامل شهرداري با ساير نهادها اظهار داشت: شهرداري نيازمند تعامل بيشتر ساير نهادها با اين سازمان است تا بتواند خدمات مطلوب تري در حوزه مديريت شهري به شهروندان ارائه کند. معاون خدمات شهري شهرداري اراک نيز از نظافت و شستشوي معابر خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اين طرح به منظور ارتقاي سلامت شهر، سلامت و رفاه حال شهروندان به صورت مستمر و روزانه، توسط کارگران خدمات شهري در دست اجرا است.

وي با اشاره به اقدامات اجرايي اين طرح گفت: علاوه بر انتقال برف‌هاي موجود در معابري که براي تردد شهروندان ايجاد مشکل مي‌کرد، شستشو، نظافت، رفت و روب و انتقال ضايعات مازاد بر برف‌هاي باقي مانده از بارش‌هاي اخير، نيز به منظور تکميل خدمات ارائه شده در حال انجام است.

عباسي با بيان اينکه انتقال ضايعات مازاد بر برف از جمله اقدامات صورت گرفته در راستاي نظافت سطح شهر است، بيان داشت: اين ضايعات در محدوده اي از پيش تعيين شده، خارج از محدوده زندگي شهروندان و رودخانه شهر انتقال داده مي‌شود. وي همچنين خاطرنشان ساخت: به منظور تسريع در بازگراندن نظافت معابر به حالت عادي، از ظرفيت پيمانکاران طرف قرارداد با سازمان مديريت پسماند در امر نظافت و رفت و روب سطح شهر نيز بهره‌گيري مي‌شود. مدير تشکل‌هاي مردم نهاد استان مرکزي نيز با اشاره به يخ زدگي پرندگان مهاجر و دادن دانه براي آنها گفت: سرما و کمبود غذا باعث شده بود که غذا به اندازه کافي در محيط براي پرندگان نباشد و به دليل مشکل تغذيه اين پرندگان ضعيف شوند و از بين بروند. سياوش آقاخاني مي‌گويد: چندي پيش گروهي عکاس از سراسر کشور براي عکاسي از تالاب آمدند که در آن روز با حجم زيادي از پرندگان يخ زده مواجه شديم که نقطه روشني براي معرفي تالاب نبود. پرندگان مهاجر در شرايطي يخ زدند که از ماهها قبل براي حضور عکاسان سراسر کشور براي عکس از منطقه اطلاع رساني شده بود اما همين برف پيش بيني شده، وقايع پيش بيني نشده اي را براي اراکي‌ها در سايه عدم برنامه ريزي مسئولان پديدار شد. بارش‌هاي جوي طبق پيش‌بيني هواشناسي از فردا دوباره آغاز مي‌شود بارشي که اين بار هم پيش‌بيني شده است اما اميدواريم برنامه مسوولين اين بار هم در بهمن برف گير نکند و شاهد اجراي قويتر شستشوي معابر و…باشيم.