ضیافت مهم‌تر است یا میراث فرهنگی؟

ارسال کننده خبر اردلان فضلی

ضیافت مهم‌تر است یا میراث فرهنگی؟

«قلعه‌دختر» یا 10 روستای گرفتارشده در طغیان رودخانه یا بافت تاریخی کرمان هیچ‌کدام مهم‌تر از ضیافت‌های آقای معاون میراث فرهنگی کرمان نیستند!

به گزارش ایسنا، استان کرمان در طول حدود یک‌ماه گذشته، درگیر مشکلاتی مانند آب‌گرفتگی و طغیان رودخانه بود که هر کدام می‌تواند آثار تاریخی را تهدید کنند و به همین دلیل، توضیح مسوولان و کارشناسان میراث فرهنگی در این موارد ضروری به‌نظر می‌رسد؛ اما متأسفانه معاون میراث فرهنگی استان کرمان در دو هفته‌ی اخر در پاسخ به هر تماس خبرنگار ایسنا برای گرفتن توضیح‌های لازم و بخصوص وضعیت بافت تاریخی،‌ یا گفته که در ضیافتی شرکت دارد یا اصلا به تلفن خود پاسخ نداده است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان در این مدت، چندبار در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا گفت «در ضیافتی هستم، بعدا تماس بگیرید» و البته مشخص نمی‌شد پایان این ضیافت چه ساعتی است.

به گزارش ایسنا،‌ از حدود یک‌ماه پیش، خبرهایی مبنی بر تخریب بخشی از بافت تاریخی کرمان و حتی خانه‌های شاخص به گوش می‌رسد. البته این موضوع هنوز در حافظه‌ی تاریخی‌مان هست که وقتی فاجعه‌ی غارت آثار تاریخی جیرفت در نیمه‌ی نخست دهه‌ی 80 در حال رخ دادن بود، مدیران وقت میراث فرهنگی استان در راستای اطلاع‌رسانی و جلوگیری از آن وقایع، کمتر همکاری را با رسانه‌ها داشتند.

از سوی دیگر، هشتم مردادماه امسال سیل و طغیان روخانه در استان کرمان به جابه‌جایی ۱۰۰ نفر از ساکنان این مناطق منجر شد. سیل و آب‌گرفتگی در کرمان و طغیان رودخانه‌های فصلی در شهرستان رابر بر دو روستا (عشق آباد و ده ایوان) و مناطق اطراف سد اسکر تأثیر گذاشت؛ اما نه‌تنها این دو روستا، بلکه هشت روستای دیگر در این منطقه گرفتار این طغیان شدند.

پس از این اتفاق‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان اعلام کرد که در این مناطق، آثار تاریخی کمی وجود دارد؛ اما با این وجود، از خبرنگار ایسنا فرصت خواست تا پس از انجام بررسی‌های بیشتر توسط کارشناسان درباره‌ی وضعیت آثار تاریخی این مناطق اظهار نظر کند.