چوب حراج مجلس به منابع طبیعی در صورت تصویب طرح ویرانگر تامین مطالبات پیمانکاران پروژه‌های عمرانی با واگذاری اراضی ملی

این‌بار مجلسی‌ها یک طرح ویرانگر دیگر را در جهت تخریب اندک داشته‌های منابع طبیعی کشور ارائه دادند. طرحی که بر اساس آن منابع طبیعی کشور برای تامین هزینه پروژه‌های عمرانی به حراج گذاشته خواهند شد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، طرح “نحوه تامین غیرنقدی مطالبات پیمانکاران پروژه‌های عمرانی” که توسط جمعی از نمایندگان مجلس مطرح شده است، علاوه بر آنکه مخالفت شدید کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی را در پی داشته با مخالفت برخی دیگر از نمایندگان به ویژه کمیسیون کشاورزی نیز مواجه شده است.

این طرح به این معناست که تمامی مناطق، انفال و اراضی ملی را به تاراج بگذاریم

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس در این رابطه می‌گوید: این طرح به این معناست که تمامی مناطق، اراضی کشاورزی، انفال و اراضی ملی را به تاراج بگذاریم. به اعتقاد وی با تصویب این طرح قطعا محیط زیست و کشاورزی کشور دچار آسیب می‌شود. نادر قاضی پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب این طرح به معنای تغییر کاربری و فروش بهترین زمین‌های کشاورزی است.

وی تاکید می‌کند: اجازه نمی‌دهیم بیت‌المال حیف و میل شود چون در این طرح موضوع تهاتر آمده است که این به معنای عدم اجازه مناقصه و مزایده و فروش یک طرفه زمین‌های بیت‌المال و مرغوب به پیمانکاران است.

نماینده مردم ارومیه ادامه می‌دهد: این موضوع در مجلس مطرح شده که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان طلب پیمانکاران برای انجام ۷۰ هزار پروژه وجود دارد، حال سوال این است که اگر منابعی وجود نداشت چرا این پروژه‌ها بر روی ریل کاری افتاده است؟

چه منطقی است که زمین‌های ملی را برای بازپرداخت بدهی به پیمانکاران بفروشیم؟

محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان نیز در این باره می‌گوید: این چه منطقی است که زمین‌های ملی را برای بازپرداخت بدهی به پیمانکاران بفروشیم؟ ما می‌دانیم که حجم زیادی از طرح های عمرانی معطل مانده‌اند ولی قرار نیست به خاطر فشارهای به وجود آمده وضع را بدتر از قبل کنیم.

به سرانجام رسیدن پروژه‌های عمرانی ناتمام و توقف بیش از ۹۰ درصد پروژه‌های عمرانی به دلیل عدم توانایی پرداخت مطالبات پیمانکاران و سرعت بخشی در روند تکمیل پروژه‌ها تنها دلیل نمایندگان مجلس برای تصویب این طرح است. در حالیکه تنها با یک حساب سر انگشتی نیز می‌توان دریافت هزینه‌ای که از بابت واگذاری اراضی ملی که گرانبها ترین ثروت کشورها هستند به هیچ وجه با سود پروژه‌های عمرانی برابر نیست.

هیچ‌ طرح ویرانگری تا بحال به پای واگذاری اراضی ملی برای پرداخت بدهی پیمانکاران پروژه‌های عمرانی نمی رسد

خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این خصوص می‌گوید: این کار کاملا غیرکارشناسی بوده و باید متوقف شود، زیرا کسانی که این طرح را پیشنهاد داده‌اند هیچ چیز از منابع ملی نمی‌دانند.

این‌بار هم که تیشه مجلسی‌ها به جان ریشه منابع طبیعی افتاده، جای خالی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درست هنگام اخذ مهمترین تصمیمات زیست محیطی به چشم می‌خورد و همچنان بدون کسب نظر از متولیان اصلی منابع طبیعی، تصمیمات بزرگ گرفته می‌شود.

جلالی با تاکید بر اینکه فروش منابع ملی هدر دادن و تاراج بیت المال و انفال است، می‌افزاید: در مجلس از سازمان جنگل‌ها برای شرکت در کمیسیون‌های مختلف دعوتی به عمل نیامده و این کار معنادار است اما حتما در کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی حضور پیدا خواهیم کرد.

دود تامین هزینه‌ها به هر قیمتی که هست، همواره در چشم محیط زیست و منابع طبیعی می‌رود. زمانی با عنوان واگذاری ۲ میلیون هکتار برای توسعه کشاورزی مطرح می‌شود، گاهی در قالب لغو مصوبه خروج دام از جنگل و گاهی نیز به بهانه خانه دار کردن مردم در قالب مسکن مهری که بی مهری‌اش تنها متوجه عرصه‌های محیط طبیعی است اما بدون شک هیچ‌کدامشان به پای واگذاری اراضی ملی برای پرداخت بدهی بر اثر مدیریت ناصحیح و بی تدبیری‌ها نخواهد رسید.

انصاف نیست برای جبران بی لیاقتی‌ مدیران قبلی از حق مردم خرج شود

رحمانی مشاور امور مجلس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌گوید: منابع طبیعی انفال است و حاکمیت انفال نیز در دست نظام اسلامی به زمامداری رهبری است بنابراین دولت و مجلس کم ترین حقی در دخل و تصرف در آن ندارند.

وی ادامه می‌دهد: دولت و مجلس نمی‌توانند انفال مردمی که خودشان کمترین دخل و تصرفی در آن ندارند بفروشند و هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام بدهند.

وی تصریح می‌کند: اگر بدهکاری به وجود آمده ثمره بی کفایتی و بی لیاقتی است و مدیران قبلی باید هم اندازه قدرت و توانشان از پیمانکاران، کار می‌خواستند تا بتوانند هزینه‌های آن را هم بپردازند و انصاف نیست که برای این بی لیاقتی‌ها از حق مردم خرج شود.

مشاور امور مجلس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور فروش منابع طبیعی برای پرداخت بدهی پیمانکاران را از دیدگاه شرعی نیز مردود می‌داند و می‌افزاید: صدمات تصویب چنین طرحی بسیار مخرب و جبران ناپذیر خواهد بود به عنوان مثال اگر قسمتی از جنگل‌ها برای پرداخت بدهی پیمانکاران فروخته شود طی مدت کوتاهی تمام درختان قطع و اراضی آن تبدیل به زمینی لم یزرع خواهد شد و در نهایت شاهد روزی خواهیم بود که فضای سبز کشور تبدیل به آپارتمان شده است.

نتیجه تصویب این طرح چیزی جز تخریب منابع طبیعی نخواهد بود

دکتر محمد امینی رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و مراتع استان مازندران به عنوان کسی که سال ها در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی در رابطه با منابع طبیعی فعالیت کرده است، در این رابطه می‌گوید: تمامی موسسات تحقیقاتی مخالف تصویب این طرح هستند چرا که نتیجه آن چیزی جز تخریب منابع طبیعی نخواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: متاسفانه عده‌ای از نمایندگان مردم بی آنکه از کارشناسان استعلام کنند مباحث غیر علمی و بی فایده‌ای را مطرح می‌کنند که نتیجه‌ای نداشته و تنها وقت مجلس را تلف می‌کند.

وی با اشاره تخریب جنگل‌های شمال برای تامین هزینه ‌های پروژه آزادراه تهران – شمال، اظهار می‌کند: از همان ابتدا با انجام چنین کاری مخالفت کردیم چرا که حتی اگر درختی برای ساخت آزاد راه قطع نمی‌شد به دلیل آسیب پذیری و شکنندگی جنگل‌ها هجوم جمعیت و افزایش رفت و آمدها نتایج بسیار مخربی در پی داشت.

واگذاری اراضی جنگل های شمال برای تامین هزینه‌های احداث بزرگراه تهران شمال اولین قدم برای دست اندازی به انفال و حق طبیعی آیندگان بود که نتیجه‌اش چیزی جز تخریب قسمت‌هایی از جنگل های منحصر به فرد جهان نبود.

رییس سازمان جنگل ها در همین راستا، می‌گوید: در گذشته هم برای احداث آزادراه تهران – شمال ۷۰۰ هزار هکتار برای تامین هزینه‌های پروژه در نظر گرفته شد که از همان زمان هم با مخالفت‌های بسیار در بخش‌هایی متوقف شده و اکنون نیز پیگیر بخش هایی که در جریان است هستیم.

نمایندگان مجلس هر روز قانون جدیدی را برای پنجه کشیدن بر چهره منابع طبیعی کشور تصویب می‌کنند

هادی کیادلیری رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران معتقد است: متاسفانه در کشور ما، همه برای بهره برداری و تخریب منابع طبیعی بسیج شده‌اند و هیچ کسی به فکر حفاظت از این منابع با ارزش کشور نیست.

وی ادامه می‌دهد: شدت بهره‌برداری از منابع طبیعی به جایی رسیده که تمام عناصر زیستی در محیط طبیعی بر اثر چرای بیش از حد دام، کشاورزی، معدن کاوی و غیره از بین رفته و اکنون می‌توان صراحتا اعلام کرد اکنون دیگر چیزی به معنای واقعی جنگل نداریم.

به گفته کیادلیری دلیل تمام این مسائل این است که، برای منابع طبیعی کشور ارزشی قائل نیستیم و وزارتخانه مستقلی برای تولیت منابع طبیعی نداریم چرا که حتی اگر وزیر کشاورزی اهمیت بسیاری برای منابع طبیعی قائل باشد نباید فراموش کنیم که یکی از دلایل نابودی منابع طبیعی از جمله جنگلها به دلیل کشاورزی است.

رییس انجمن جنگلبانی تاکید می‌کند: تا زمانی که حاکمیت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور را به رسمیت نشناسیم شاهد ادامه اقدامات مخرب منابع طبیعی خواهیم بود، چرا که نمایندگان مجلس هر روز قانون جدیدی را برای پنجه کشیدن بر چهره منابع طبیعی کشور تصویب می‌کنند.

سالهاست که سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور موضوع ثبت اراضی ملی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران را پیگیری می‌کند و هر روز اراضی بیشتری برای جلوگیری از دست اندازی سودجویان سند زده می‌شوند. زمین‌هایی که با تصویب طرح نحوه تامین غیرنقدی مطالبات پیمانکاران پروژه‌های عمرانی دو دستی پیشکش پیمانکاران خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران