ریزگردهای تجمیع شده در تالاب گاوخونی به تهران، یزد و کل کشور می‌رود

ارسال کننده خبر اردلان فضلی

ریزگردهای تجمیع شده در تالاب گاوخونی به تهران، یزد و کل کشور می‌رود

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه ۸۰ هزار کشاورز از رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی حقابه دارند تصریح کرد: تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران به شمار می‌آید، این تالاب حیاتی منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، احمد خاتون آبادی افزود: اولین تاثیر کم آبی زاینده رود در سال‌های گذشته به شماره افتادن نفس تالاب گاوخونی و سپس مرگ این تالاب بوده است که این موضوع علاوه بر تهدید جوامع انسانی بومی سبب نگرانی از تبدیل شدن این تالاب به یک مرکز محلی ریز گرد‌ها شده است.

خاتون آبادی تصریح کرد: حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی ۲۰۰میلیون متر مکعب در سال است که نه تنها در سال‌های خشکسالی اخیر بلکه در سال‌های میانگین هم تامین نشده است.

بگفته خاتون آبادی رسوبات بسیار ریز با خشک شدن تالاب گاوخونی تجمیع شده زیرا این تالاب در انتهای مسیر رودخانه است و مواد شیمیایی از پساب صنایع وارد رودخانه می‌شود و در تالاب رسوب می‌کند.

وی اضافه کرد: ریزگردهای تجمیع شده در تالاب با وزش باد مسیری را طی می‌کند که استان‌های اصفهان و یزد را بی‌نصیب نگذاشته و به تهران و کل کشور می‌رسد.

وی تاکید کرد: این مسیر تا جایی ادامه می‌یابد که کل منطقه را به شوره زار تبدیل کند و سلامت مردم با وجود فلزات سنگینی مانند کادمیم، سرب و جیوه در این ذرات به خطر می‌افتد.

عضو کمیته آب اتاق اصفهان گفت: تالاب گاوخونی مکانی برای استقرار تمدن از شرق به غرب بوده است و علاوه بر تنوع زیست محیطی گیاهی و جانوری، وابستگی برای مردم آن منطقه ایجاد کرده است.

خاتون آبادی با بیان اینکه علفزارهای تالاب گاخونی علاوه بر کارکرد اقتصادی و تغذیه‌ای برای دام، منبع ثابت کننده ریزگرد‌ها و شن‌های روان است، ادامه داد: این علفزار‌ها اکنون خشک شده و اگر به طور کامل از ریشه درآید و از استقرار خارج شود، فاجعه به بار می‌آید.

وی اظهار داشت: امنیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در منطقه در گروی امنیت رودخانه زاینده رود و تالاب است و تمام گفتمان ما باید مطالبه حق آبه تالاب و رودخانه باشد.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: احیای تالاب گاوخونی موجب می‌شود که زیستگاه انسانی و کشاورزی فعال باشد و روشی برای حفظ اکوسیستم و جلوگیری از فرسایش خاک و حرکت شن‌های روان است.

وی با بیان اینکه هم اکنون به دلیل جریان‌های خشک کننده زاینده رود و استقرار کوره‌های آجرپزی، نه با فرسایش بلکه با غارت خاک مواجه شده‌ایم، افزود: ۱۱۰ کوره آجرپزی در دشت گرگاب در شمال شرقی اصفهان و ۵۵ کوره آجرپزی فعال در بالای منطقه باغ رضوان وجود دارد.

وی حفظ تالاب گاوخونی را مساله ملی دانست و آن را منبعی برای حفظ و امنیت خاک بیان کرد.