رکاب بزنید تا هوا پاکیزه شود

شرکت ساخت و طراحی «لایت فاگ» در بانکوک به شکل مفهومی دوچرخه تصفیه هوا را طراحی کرده اند. از نظر تئوری، قاب آلومینیومی این دوچرخه دارای یک سیستم فتوسنتز است که از طریق تعامل بین آب و انرژی الکتریکی گرفته شده از یک باطری لیتیومی، اکسیژن تولید می کند. در طرح این دوجرخه از یک فیلتر هوا روی فرمان دوچرخه استفاده شده که آلودگی هوا و انتشار گازها را از اتومبیل‌ها گرفته و هوای پاک را به سمت دوچرخه سوار هدایت می‌کند. این دوچرخه از طریق فرآیندی که به نوعی تقلید از فتوسنتز است، اکسیژن تولید می‌کند و شرایط را برای تنفس دوچرخه سوار مهیا می‌سازد.

«سیلوات ویراکول» مدیر بخش خلاقیت شرکت طراح این دوچرخه با اشاره به این موضوع که «ما می خواستیم محصولاتی طراحی کنیم که به کاهش آلودگی هوای شهری کمک کند»، گفت: به همین دلیل یک دوچرخه طراحی کردیم، چرا که اعتقاد داریم دوچرخه‌ها وسایل حمل و نقل دوست‌دار محیط زیست هستند.

وی در ادامه افزود: دوچرخه سواری می‌تواند از بار ترافیک در شهر بکاهد، علاوه بر این ما می‌خواستیم کاری انجام دهیم که به ارزش دوچرخه بیافزاید، از این رو به دوچرخه توانایی کاهش آلودگی را افزوده ایم.

ویراکول افزود: این در حالی است که تاکنون هیچ نمونه مشابهی از این طرح ساخته نشده و محصول ما می‌تواند در آینده بازار مناسبی داشته باشد.

به هر روی با توجه به گسترش آلودگی‌های محیطی، چنین طرح‌هایی می‌توانند سلامتی شهروندانی که از دوچرخه استفاده می‌کنند را در مقابل گازها و ذرات منتشر شده از وسایل نقلیه موتوری را تا حد قابل قبولی بیمه کنند.

منبع: به گزارش سبزپرس