باران اسیدی، زاییده غفلت از محیط زیست است

air_polution2_300638595«ایرج نبی پور» رییس مرکز زیست فناوری خلیج فارس و عضو شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در دومین همایش علمی محیط زیست و پژوهش در بوشهر افزود: تجمع بیش از حد مراکز آلاینده و رطوبت بالا در استان بوشهر باعث شده تا تولید باران اسیدی کند. وی یادآور شد: باران اسیدی پدیده ای است که مربوط به تولید اسیدهای نیتروژن، آمونیاک، SO2 و چند گاز دیگر که وقتی در جو قرار می گیرد و با بارش روی زمین جاری می شود می تواند اثرات مخربی برای محصولات کشاورزی، زمین و ابنیه داشته باشد. نبی پور ادامه داد: اگر خاک نتواند باران اسیدی را خنثی کند آلومنیوم آزاد و با ورود به دریا باعث خفگی آبزیان خواهد شد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: همچنین تولید گاز CO2 که 50 درصد آن می تواند وارد آب و به شکل مایع درآید، در نهایت تبدیل به +H می شود که موجب می شود تا PH دریا افزایش یابد و در صورت ادامه روند موجود مقدار اسیدی آب دریا 100 برابر بیشتر خواهد شد و تهدیدی جدی برای سلامت زیست مندان است.

وی اظهار کرد: دریا برای مقابله با اسید +H مقدار کربنات کلسیم که به عنوان تنه زیست محیطی برای دریاست را در حالت واکنشی می سوزاند.

نبی پور با بیان این که زنجیره غذایی در این حالت از بین خواهد رفت گفت: باتوجه به این که حیات یک سوم ماهیان کره زمین وابسته به مرجان هاست با اسیدی شدن دریا مرگ مرجان ها نیز فرا می رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از بین رفتن تنوع زیستی و حیات نرم تنان، صدف ها، سخت وخار پوستان نیز از دیگر پیامدهای اسیدی شدن دریاست.

وی با اشاره به تجمع فازهای پارس جنوبی و چندین پالایشگاه و پتروشیمی در جنوب استان بوشهر یادآورشد: دستگاه های متولی باید به مسوولیت های اجتماعی مناطق پیرامونی نیز توجه کنند.

دکتر نبی پور اضافه کرد: شمار مراجعه کنندگان به بیمارستان کنگان در چند سال اخیر 12 برابر افزایش یافته است که 90درصد این شمار نیز نیروهای شاغل در پارس جنوبی هستند.

وی گفت: براساس آمار سازمان تامین اجتماعی سالانه میلیارد ها ریال از محل بیمه نیروهای شاغل در پارس جنوبی درآمد کسب می کند اما نسبت به سلامت بیمه شدگان خود در قالب تجهیز و راه اندازی بیمارستان اهتمام لازم را ندارد.

منبع:به گزارش سبزپرس