احتمال تاثیر ذوب یخهای قطب شمال بر آب و هوا

به موازات آب شدن یخ های قطب شمال که با سرعتی شگفت آور ذوب می شوند، گروهی از پژوهشگران دریافته اند که میان پدیده ذوب شدن یخ های قطب شمال و تغییرات چشمگیر آب و هوایی اخیر در سطح زمین، ارتباط وجود دارد.

این درحالی است که شماری از منتقدان این پژوهش می گویند هنوز مدارک و مستندات کافی برای اثبات این ارتباط در دست نیست. جنیفر فرانسیس که در دانشگاه راتگرز متخصص محیط زیست است، می گوید طی سه دهه اخیر، یخ پیرامون قطب شمال نصف شده است و از تغییرات عمده ای سخن می گوید که طی سال های اخیر در قطب شمال رخ داده است.

همزمان، شرایط آب و هوایی دهه اخیر نیم کره شمالی زمین به میزان قابل توجهی تغییر کرده و این تغییرات شامل موج های گرما و خشکی در آمریکای شمالی و اروپاست و اگر قطر لایه های یخ دریا نیز در نظر گرفته شود، با توجه به آن که سه چهارم از قطر این لایه ها کاسته شده،‌ تغییرات عمده و شگرفی را در جهان سبب شده است که از میان آنها می توان به سیلاب های شدید در شرق‌ آسیا نیز اشاره کرد.

یافته های تازه این دانشمندان محیط زیست در نشریه «تغییر آب و هوای طبیعت» منتشر شده است.

با این وصف، خانم فرانسیس می افزاید که سرعت آب شدن یخ های بخش های گوناگون قطب شمال با یکدیگر متفاوت است و به نظر می رسد که هر قدر سرعت ذوب شدن یخ ها بیشتر باشد، احتمال گرم شدن سطح زمین نیز بیشتر خواهد بود. با این همه، فرانسیس و گروه پژوهش همکار وی، می گویند که هنوز مستدلات کافی برای اثبات این ارتباط در دست نیست و شواهد آنقدر قوی نیست که بتوان با اطمینان این دو پدیده زیست محیطی را به هم ربط داد.

دانشمند دیگری که متخصص محیط زیست است و استاد دانشگاه اکستر، می گوید پژوهش خانم فرانسیس و گروه وی، او را قانع نکرده است. جیمز اسکرین می گوید پژوهش انجام شده، تنها چند نقطه پراکنده سطح زمین را تحت بررسی قرار داده و این مناطق آنقدر بزرگ نیستند یا تعداد آنها آنقدر زیاد نیست که قابل توجه باشد.

آقای اسکرین می گوید به رغم اهمیت موضوع، واقعیت آن است که هنوز راه درازی تا استنتاج مواردی باقی است که از جمله آنها ارتباط میزان یخ و میزان آب شدن یخ با تغییرات چشمگیر آب و هوایی است و از موضوعاتی است که در کنار مطالعه گازهای گلخانه ای، در میان مهم ترین موضوعاتی است که امروز باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

منبع: صدای آمریکا