پیشنهاد آلمانی‌ها برای بازدید از دریاچه ارومیه

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از برگزاری کنفرانس خشکیدگی دریاچه ارومیه در شهر برلین آلمان ارائه کرد. مسعود باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه این کنفرانس جنبه علمی داشته و نباید از آن انتظار نتیجه‌ای اجرایی داشت، اظهار کرد: این کنفرانس که در دانشکده برلین برگزار شد؛ در مجموع پیشنهادها و چگونگی استفاده از راه حل‌ها و راهکارهایی است که بر اساس تجربیات دیگر کشورها نسبت به خشکیدگی تالاب‌ها همچون دریاچه آرال و بحرالمیت ارائه شده که استفاده از آنها بسیار مفید و حائز اهمیت خواهد بود و ایران نیز از این تجربیات و راه‌حل‌ها می‌تواند برای پیشگیری از خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه استفاده کند.

وی ادامه داد: برگزاری این کنفرانس توسط متخصصان ایرانی خارج از کشور پیگیری شده بود که در آن گزارشی از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات دریاچه ارومیه ارائه شد.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقادات وارد شده به سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از پارک ملی دریاچه ارومیه طی برگزاری این کنفرانس، اظهار کرد: اگرچه انتقاداتی به سازمان حفاظت محیط زیست وارد شد اما از آنجا که خودمان انتقادات وارده همچون اجرای طرح‌های توسعه‌ای متعدد در حوزه دریاچه ارومیه و … را قبول داشتیم و راهکارهایی نیز برای اصلاح قوانین و ساختارهای دولتی ارائه داده بودیم این انتقادات برای بهبود اقدامات بیشتر جنبه پیشنهادی پیدا کرد.

باقرزاده کریمی درباره راهکارهای 18 گانه‌ای که توسط کارگروه نجات دریاچه ارومیه فراهم شده است، گفت: برخی از این راهکارها همچون نقشه برداری از منطقه ، لایروبی رودخانه‌ها و پلمپ چاه‌های غیر مجاز فوری است اما راهکارهای دیگر نیاز به زمان بیشتری دارد که در طول چند سال اجرایی خواهد شد.

منبع:سایت خبری محیط زیست ایران