محیط زیست ارومیه‌: تنها ۱۵ درصد از کل دریاچه ارومیه باقی مانده است

oromiyeh3مدیرکل حفاظت محیط زیست ارومیه‌ می گوید ۸۵ درصد از کل مساحت دریاچه ارومیه خشک شده است. به گفته حسن عباس نژاد، بحران دریاچه ارومیه هم اکنون عواقب زیان بار زیادی برای مردم محلی به بار آورده است و در آینده و پس از رسیدن این عواقب به تهران، زنجان ، قزوین، و دیگر استان ها متوجه اهمیت این بحران خواهیم شد. به‌ گفته‌ی وی از بخش جنوبی دریاچه تنها شش درصد باقی مانده است، این در حالی است چهارماه پیش، در تیرماه ۱۳۹۲ میزان خشک شدن دریاچه ارومیه ۷۵ در صد گزارش شده بود. حسن عباس نژاد که در کارگاه آموزشی مدیریت زیست بومی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه سخن می گفت، از جمله عواقب ناشی از بحران و خشک شدن دریاچه ارومیه را افزایش سرطان، و بیماری های تنفسی دانست.

به گفته عباس نژاد دریاچه ارومیه زمانی دومین دریاچه شور جهان بود و اکنون به نخستین و بزرگ ترین دریاچه آب شور جهان تبدیل شده است. او با تاکید بر این که زمان برای بازگرداندن دیاچه به حال اول از دست رفته است، گفت با این حال باید هرچه زود تر برای حفظ بقایای آن و بهبود وضعیت فعلی آن اقدام شود.

کارشناسان می گویند در صورت خشک شدن دریاچه، هوای معتدل منطقه به هوای گرمسیری و خشک با بادهای نمکی تبدیل می شود و شرایط زیستی منطقه را به هم خواهد زد. همچنین استان های مجاور با پدیده بارش باران های نمک روبرو خواهند شد. به نظر کارشناسان در صورت خشک شدن دریاچه حدود ۱۳ میلیون نفر آواره خواهند شد و فاجعه بی سابقه انسانی بوجود خواهد آمد.

شایان ذکر است رسیدگی به بحران دریاچه ارومیه یکی از مواد دستور کار معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور محیط زیست اعلام شده است. اما به رغم اهمیت سرعت عمل در نجات دریاچه هنوز گزارشی از آغاز اقدام های عملی ضروری برای کمک به وضع دریاچه منتشر نشده است.