آلودگی هوای تهران؛ “جلسات تکراری” برای مقابله با “مرگ خاموش”

0,,17212095_303,00به گفته یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، میزان بالای آلودگی هوای تهران به مرگ خاموش شهروندان این شهر منجر شده ولی کسی متوجه آن نیست. وی رقم قربانیان سالانه آلودگی هوای تهران را چهار هزار نفر اعلام کرده است. هرداد لاهوتی، نماینده لنگرود و عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از افزایش محسوس بیماری‌های ریوی و تنگی نفس در شهروندان پایتخت خبر داده است. او می‌گوید: «متاسفانه مرگ خاموش در حال رخ دادن است اما کسی متوجه آن نیست. آلودگی هوا به گونه‌ای است که همه ما دچار بیماری‌های ناشی از آن می‌شویم و طبعا کسانی که در سن بالاتری هستند یا به هر دلیل آسیب‌پذیرترند، بیشتر از این آلودگی متأثر خواهند شد.» آلودگی هوای تهران به معضلی بزرگ و مزمن بدل شده که بیش از همه سلامتی جسم و روان شهروندان این شهر را نشانه رفته است. به خصوص با شروع پاییز، افزایش ترددهای شهری و در عین حال ساکن‌شدن هوا و بروز اسموگ (دودمه) این معضل شدت ببیشتری می‌یابد.

بخش بزرگی از این آلودگی به استاندارنبودن خودروها و سوخت‌های تولید داخل ایران برمی‌گردد.

به گفته لاهوتی ۶۰ درصد مردم تهران همچنان با خودروهای شخصی تردد می‌کنند و «تا زمانی که این موضوع جدی نگرفته نشود، مشکلات مربوط به آلودگی هوا هم همچنان لاینحل باقی خواهد ماند.»

محمدتقی طالبیان، رئیس اورژانس کشور، نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس با بیان این که “هفته گذشته آلودگی هوا در تهران در مرز اضطرار” بوده از افزایش حمله‌های قلبی و تنفسی بین ۵ تا ۱۰ درصد در روزهای اخیر خبر داده است.

جلسات و مصوبات بی‌نتیجه

طالبیان نیز راه‌حل آلودگی هوا را اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی دانسته و می‌گوید: « بسیاری از خودروهایی که همین امروز از کارخانه های داخلی خارج می‌شوند، غیر استاندارد و آلاینده محیط زیست هستند. همچنین بسیاری از خودروهای فرسوده و آلاینده در اختیار افرادی است که نان شب خود را از طریق کار کردن با این خودرو تأمین می‌کنند».

رئیس اورژانس تهران سپس از روی کاغذماندن مصوبات مربوط به رفع آلودگی هوای تهران انتقاد کرده و افزوده است: «با وجود اینکه قوانین و برنامه‌های مختلفی برای حل زیربنایی این مشکل تصویب شده اما اغلب این برنامه‌ها فقط روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است».

آلودگی هوای تهران به معضلی بزرگ و مزمن بدل شده که بیش از همه سلامتی جسم و روان شهروندان این شهر را نشانه رفته است آلودگی هوای تهران به معضلی بزرگ و مزمن بدل شده که بیش از همه سلامتی جسم و روان شهروندان این شهر را نشانه رفته است

به رغم مصوبات و برنامه‌های مختلف برای رفع آلودگی هوای تهران سایت خبری “خبرآنلاین” از جلساتی تکراری و کم‌نتیجه یا بی‌نتیجه برای بررسی این بحران خبر داده است. مجتبی شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران به این سایت خبری گفته است که شورای شهر تهران تلاش خواهد کرد تا با تصویب مصوباتی در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

ظاهراً هوای تهران صرفاً یک متولی ندارد و رفع آلودگی آن نیازمند تمرکز مسئولیت‌ها یا دستکم هماهنگی نهادهای مسئول در این زمینه است. در سال‌های گذشته بارها جلساتی از سوی این نهادها تشکیل شده و کمیسیون‌های ویژه هم به‌وجود آمده و مقررات و برنامه‌های تازه‌ای هم تصویب شده اما نتیجه کار چندان محسوس نبوده است. به رغم این، مجتبی شاکری گفته است که «طی جلسات گذشته اعضای شورای شهر به این جمع‌بندی رسیدند که کارگروهی را برای بحث آلودگی هوای تهران تشکیل دهند که در این کارگروه از رؤسای هر کمیسیون حضور خواهند داشت و نخستین جلسه کارگروه ویژه آلودگی هوا طی روزهای آینده برگزار خواهد شد.»

خبرآنلاین که از سایت‌های نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، به شمار می‌رود، ضمن ابراز بدبینی به برگزاری چنین جلساتی نوشته است: «حالا باید دید با جلساتی که قرار است برگزار شود، همفکری‌هایی که قرار است صورت بگیرد و راهکارهایی که باید دید به عمل درمی‌آیند یا نه، در آماری که از سوی مسئولان اورژانس و سازمان بهشت زهرا درباره بیماران و فوتی‌های ناشی از آلودگی هوا منتشر می‌شود تغییری ایجاد خواهد شد یا همچنان فقط گفته خواهد شد وضعیت هوا آلوده و بحرانی است.»

منبع: دویچه وله