بارش مجدد باران اسیدی و باز هم تنگی نفس بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی

0,,16051356_303,00بر سر مردم خوزستان بار دیگر بارانی بارید که به جای طراوت، تنگی نفس به ارمغان آورد. این دومین بار ظرف هفته‌های اخیر است که باران اسیدی هزاران نفر را روانه بیمارستان‌های خوزستان می‌کند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، از روز دوشنبه (۲۷ آبان / ۱۸ نوامبر) ۷۰۰ نفر در اهواز و نزدیک به ۴۵۰ نفر در شهر امیدیه به خاطر تنگی نفس به مراکز اورژانس مراجعه کرده‌اند. حدود سه هفته پیش (۱۰ آبان‌) نیز بارش باران اسیدی ۵۰۰۰ نفر را به تنگی نفس دچار کرد که ۱۰۰ نفر از آنان در بیمارستان‌ها بستری شدند. از این عده ۲۹۰۰ بیمار تنفسی از شهر اهواز بودند. باران‌های اسیدی ناشی از جمع شدن باقی‌مانده ریزگردها و آلاینده‌های دیگر ناشی از سوخت نیشکر، میادین گازی و نفتی و کارخانه‌ها در لایه‌های بالایی جو است. در شهرهایی با هوای آلوده معمولا تا ۱۵ دقیقه نخست بارندگی، باران اسیدی است که می‌تواند منجر به تشدید غلظت آلودگی هوا شود. به گفته معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، اهواز رتبه “آلوده‌ترین شهر جهان” را بر اساس آخرین رده‌بندی سازمان بهداشت جهانی داراست.

حل مشکلات خوزستان در اولویت‌های دولت

روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در جلسه‌ای با نمایندگان استان خوزستان وعده رفع مشکلات این استان را داد. او با اشاره به مشکلات زیست محیطی این استان گفت که “این موضوع در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست به عنوان مهم‌ترین مسئله زیست محیطی کشور مورد بررسی قرار گرفته است”.

استان خوزستان که بر دریای نفت، یعنی مهم‌ترین منبع درآمد ایران، خوابیده از معضلات فراوانی رنج می‌برد. مشکل باران اسیدی تنها یک مورد از این معضلات است. کمبود آب، آن هم با وجود رودخانه‌های کارون و اروند، در کنار کمبود‌های فراوان دیگر از مشکلاتی هستند که مردم خوزستان از آن رنج می‌برند.

به گزارش ایسنا، در دیداری که حسن روحانی با نمایندگان شهرهای مختلف استان خوزستان داشت، مسایلی چون تأمین آب و گاز، وضعیت راهها و جاده‌ها و اوضاع بهداشت و درمان و مراکز درمانی، ساماندهی انتقال آب از خوزستان و معضل آب شرب و آب مصرفی و آب مورد استفاده در بخش کشاورزی مطرح شد و گفته شد که در کنار مشکلات زیست محیطی باید فکری برای آن‌ها کرد.

حسن روحانی در همین دیدار گفته است که پاکسازی اروند رود جزو الویت‌های دولت اوست که باید با مشارکت عراق صورت گیرد.

مسئله آلودگی هوا در ایران مشکلی جدی است که سالانه هزاران نفر را به بیماری‌های گوناگون مبتلا می‌کند.

از جمله در تهران که آلوده‌ترین هوا را در میان شهرهای ایران دارد، هر سال حدود ۲۵۲۲ نفر دچار بیماری قلبی و عروقی و ۴۵۲۵ نفر نیز به دلیل بیماری‌های تنفسی ناشی از آلودگی هوا در بیمارستان بستری می‌شوند.

منبع: دویچه وله