خبر- ابتکار: توسعه صنعت پتروشیمی بدون ارزیابی زیست محیطی؛ ممنوع

ارسال کننده خبر حسین محمودی

خبر-ابتکار: توسعه صنعت پتروشیمی بدون ارزیابی زیست محیطی؛ ممنوع

معاون رئیس جمهور گفت: پس از تصویب لایحه جدید زیست محیطی در مجلس، هیچ فعالیت صنعتی از جمله در بخش نفت، گاز و پتروشیمی، بدون گرفتن مجوز از سازمان محیط زیست اجرایی نخواهد شد.

دکتر معصومه ابتکار در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج در مورد موضع سازمان محیط زیست در مقابل توسعه صنعت پتروشیمی در حواشی خلیج فارس و جزایر ایرانی گفت: محیط زیست از چند جنبه نسبت به موضوع پتروشیمی ها ورود می کند

.
وی ادامه داد: در بخش اول، ما در بحث آمایش و ارزیابی زیست محیطی ورود می کنیم و این بدان معنی است که در تعیین محل فعالیت های اقتصادی بزرگ مانند صنایع پتروشیمی، این سازمان حفاظت محیط زیست است که حرف آخر را می زند.
معاون رئیس جمهور افزود: در تمام فعالیت های بزرگ اقتصادی از جمله احداث و یا توسعه شهرک های صنعتی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه ها، فرودگاه سازی و ساخت پالایشگاه ها، این وظیفه قانونی سازمان محیط زیست است که در ارتباط با جایابی و بحث ارزیابی زیست محیطی در همان مرحله امکان سنجی دخالت کرده و ارزیابی زیست محیطی خود را ارائه کند.
وی با تاکید بر این مطلب که بدون گرفتن ارزیابی زیست- محیطی، صنعت پتروشیمی نمی تواند در کشور توسعه یابد گفت: ما قانون ارزیابی زیست- محیطی در کشور داشته ایم اما اخیرا دولت لایحه جدیدی برای این موضوع به مجلس محترم ارائه کرده است که پس از تصویب این لایحه، هیچ فعالیتی از جمله در بخش نفت، گاز و پتروشیمی، نمی تواند بدون گرفتن مجوز از محیط زیست کار خود را پیش ببرد.
ابتکار ادامه داد: هر واحد جدید پتروشیمی که می خواهد در کشور احداث شود ابتدا باید ارزیابی زیست محیطی خود را به سازمان محیط زیست ارائه دهد و بعد از آن ما باید مکان احداث پتروشیمی را تایید کنیم.وی با اشاره به این مطلب که ارزیابی زیست محیطی تمام موارد مربوط به آلایندگی و محیط زیست را در بر می گیرد، تصریح کرد: طراحی سبز، ممیزی انرژی، کاهش آلایندگی، بازیافت و حتی فضای سبز طرح های پتروشیمی در این ارزیابی زیست محیطی مد نظر قرار می گیرند.
رئیس سازمان محیط زیست در مورد بعد دوم نظارت سازمان محیط زیست بر واحد های پتروشیمی گفت: بعد از مسئله مکان یابی و ساخت، کالای تولیدی این صنایع نیز تحت نظارت همیشگی ما خواهند بود بدین معنی که، کالای تولیدی در این صنایع نیز می توانند مخرب و آلاینده محیط زیست باشند و ما بر روی مخرب نبودن این تولیدات نیز حساس هستیم.
وی تاکید کرد: تمام مواردی که عرض کردم قبل از شروع ساخت یک واحد پتروشیمی پیش بینی می شود و با در نظر گرفتن میزان آلودگی محیط زیست و ارزیابی زیست محیطی، پتروشیمی های جدید ساخته خواهند شد.
ابتکار با اشاره به اینکه ما باید برای احداث صنایع پتروشیمی جدید به این نکته توجه داشته باشیم که نفع ساخت این صنعت در فلان منطقه بیشتر از ضرر و زیانش باشد گفت: هیچ فعالیت صنعتی و اقتصادی بدون مشکل زیستی نیست، اما؛ می توان با در نظر گرفتن برخی ملاحظات و مکان یابی مناسب، میزان خسارت وارده را محدود کرد.