مجری سد کارون ۴: ترک خوردن سد طبیعی است

131118091040_karoon_dam_304x171_isnaدر پی تأیید ترک خوردگی سد کارون ۴، بزرگترین سد بتنی دو قوسی ایران، حسن رنجبران، مجری طرح سد و نیروگاه کارون ۴ اعلام کرد: “خاصیت بتن ترک خوردن است و تمام سدهای بتنی دنیا ترک می‌خورند.” سد کارون ۴ نخستین سد بالادست کارون است که با ارتفاع ۲۳۰ متر لقب بلندترین سد بتنی دو قوسی ایران را گرفته است. این سد در تیرماه سال ۱۳۹۰ با حضور رئیس جمهوری وقت افتتاح شد. رسانه های ایران در زمان افتتاح این سد گزارش کرده بودند که ترک هایی در بدنه این سد عظیم وجود دارد که به گزارش خبرگزاری تسنیم، در آن زمان شرکت ملی حفاری با استفاده از تکنولوژی تزریق سیمان به چاههای نفت، ترک ها را ترمیم کرد.این در حالی است که مجری طرح سد کارون ۴ در گفت وگوی یک شنبه ۲۶ آبان ماه با خبرگزاری دانشجویان ایران با رد این مسئله گفت: “این موضوع غلط است و صحت ندارد.” به گزارش ایسنا، یکی از مسئولان وزارت نیرو گفته است که از شش ماه پیش دو تیم متخصص اروپایی برای ترمیم این ترک ها به ایران آمده اند.

 با این حال دو نماینده اهواز در مجلس ایران روز شنبه ۲۵ آبان ماه در گفت و گو با خبرگزاری های ایران از ترک خوردگی این سد ابراز بی اطلاعی کردند. شکرخدا موسوی، یکی از این نمایندگان گفت که با توجه به بتنی بودن این سازه، آسیب پذیر بودن آن بعید است.

سد کارون ۴ با کارفرمایی توسعه منابع آب و نیروی ایران، پیمانکاری شرکت جهاد توسعه منابع آب (شرکت زیر مجموعه خاتم الانبیا) و مشاوره مهاب قدس ساخته شده است.

مطالعات اولیه طرح کارون ۴ در سال ۱۳۴۵ (۱۹۶۷ میلادی) در چارچوب طرح توسعه منابع آب و همچنین برنامه‌ریزی کلی منابع آب حوضه رودخانه کارون توسط شرکت مهندسین مشاور بین المللی “هارزا” انجام گرفت و پس از آن مطالعات مرحله اول در سال ۱۳۷۴ و مطالعات مرحله دوم در سال ۱۳۷۶ توسط شرکت مهندسی مشاور “مهاب قدس” و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران انجام شد.

سد کارون ۴ در ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد بر روی رودخانه کارون ساخته شده است. سدهای بتونی در دره‌های باریک با شیب زیاد و از جنس سنگ ساخته می شود و می تواند دو قوسی باشد. به گفته مسئولان ایرانی پروژه کارون ۴، سدهای بتونی اصولا دچار ترک خوردگی می شوند و شرکتهایی در دنیا وجود دارند که کارشان ترمیم ترکهای ایجاد شده در سدهای بتونی است.

منبع: بی بی سی فارسی